Mapeamentos com sistemas de informação geográfica (SIG) e seleção de critérios de reintegração cromática: pintura de Adriano de Sousa Lopes como caso de estudo
Abstract
The chromatic reintegration of a painting is always a challenge for conservator-restorers, and the decision on how to reintegrate is generally based on the value and function of the works. However, the choice of which reintegration technique is the most appropriate is not always easy to justify. To try to answer this question, a geographic information system (GIS), called QGIS®, was used. Through the vector edition, several thematic maps were made in order to record the gaps that were observed in the paintings. The analysis carried out with the aid of the GIS allowed to make the spatial characterization of the losses in the area, in order to contribute to the decision making of the reintegration technique to be applied. As a case study, one academic painting by Adriano de Sousa Lopes (1879-1944) were used. In the chromatic reintegration three known techniques of conservation and restoration were used: the mimetic process, the chromatic selection and pointillism.
Downloads
References
ALMEIDA, J. F. (1925).“Concurso às pensões Valmor”. In Vida errante (Livro Póstumo). Lisboa: Livraria Clássica Editora, 61-73.
BAILÃO, A. (2011).“As técnicas de Reintegração cromática na pintura: revisão historiográfica”, Ge-conservación, 2: 45-63. https://doi.org/10.37558/gec.v2i2.41
BAILÃO, A., CALVO, A. (2016). The“value-function” attributed to cultural heritage as a criterion for reconstruction or reintegration: the paintings. In Bailão, A., Henriques, F., Bidarra, A. (eds.). RECH3: Postprints: 3rd International Meeting on Retouching of Cultural Heritage (Porto, 23-24 October 2015). Porto: Escola Artística e Profissional Árvore: 17-22.
BAILÃO, A., HENRIQUES, F., MENDES, S., & GONÇALVES, A. (2016a). “Estudo para a caracterização espacial das lacunas no processo de reintegração cromática da pintura. A Circuncisão do Menino Jesus”. Ge-Conservacion, 10: 6-19. https://doi.org/10.37558/gec.v10i0.308
BAILÃO, A; CARDEIRA, L. (2018). “A reintegração cromática das pinturas de Adriano de Sousa Lopes”. En Adriano de Sousa Lopes - Conservação e restauro das obras académicas pertencentes ao espólio da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa. Lisboa: CIEBA/FBAUL, 67-72.
BALDINI, U. (1978). Teoria del Restauro e unità di metodologia. Florença: Nardini Editore. Vol. 1.
BALDINI, U. (1981). Teoria del Restauro e unità di metodologia. Florença: Nardini Editore. Vol. 2.
BARATIN, L; MORETTI, E.; BERTOZZI, S. (2014). “Spatial analyst per lo studio di manufatti dipinti su tela e su tavola a supporto della documentazione per la conservazione e il restauro delle opere d’arte”. En Atti della 15 Conferenza Italiana Utenti ESRI. Roma, Auditorium del Massimo, 09-10 Aprile 2014. Supplemento a GEOMEDIA, vol. 2-2014, ISSN: 1128-8132.
BARATIN, L., BERTOZZI S., MORETTI E. e SACCUMAN, R. (2016). “GIS Applications for a New Approach to the Analysis of Panel Paintings”. En IOANNIDES M. et al. (Eds.) (2016). Digital Heritage. Progress in Cultural Heritage: Documentation, Preservation, and Protection. EuroMed 2016, Lecture Notes in Computer Science, vol. 10058. Springer, Cham, 711-723. https://doi.org/10.1007/978-3-319-48496 9_57 ISBN: 9783319484969 (online) – 9783319484952
BERTOZZI, S.; BARATIN, L.; MORETTI, E.; (2015). “Superfici Pittoriche e Supporti: GIS Analysis, Caratterizzazione e Monitoraggio”. En Atti della Conferenza ESRI Italia 2015. Roma, Ergife Palace Hotel, 15-16 Aprile 2015.
BLAYA-BALAGUER, A. (2016). Los SIG aplicados al análises de los danos pictóricos Santa Maria de Mañon (Coruña). Universidad Politecnica de Valencia; Facultat de Belles Arts de Sant Carles. Grado en Conservación y Restauración de Bienes Culturales-Grau en Conservació i Restauració de Béns Culturals.
BRANDI, C. (2006). Teoria do Restauro. Amadora: Edições Orion.
CARDEIRA, L. (2014). Conservação e restauro das obras de Adriano de Sousa Lopes da Coleção da FBAUL. FBAUL: Dissertação de Mestrado em Ciências da Conservação, restauro e produção de arte contemporânea.
CARDEIRA, L. et al. (2017).“Implementação de um sistema de documentação para o estudo técnico de pinturas académicas de Adriano de Sousa Lopes na Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa (FBAUL)”, Ge-conservación 12:159-171. https://doi.org/10.37558/gec.v12i0.555
Carta de Atenas: http://www.patrimoniocultural.gov.pt/media/uploads/cc/CartadeAtenas.pdf [consulta 22/01/2019].
Carta de Veneza: http://www.patrimoniocultural.gov.pt/media/uploads/cc/CartadeVeneza.pdf [consulta 22/01/2019].
Carta de Restauro de 1987: https://www.ge-iic.com/2008/10/10/1987-carta-de-la-conservacion-y-restauracion-de-los-objetos-de-arte-y-cultura/ [consulta 22/01/2019].
CTS, Modostuc®. https://www.ctseurope.com/es/pdf/CATALOGO-GENERAL-CTS-2018 [consulta 7/06/2019].
CASAZZA, O. (1981). Il Restauro Pittorico nell´unità di metodologia. Florença: Nardini Editore.
DAVID, R. (2016). “Estatutos do Concurso da Academia de Belas-Artes de Lisboa, estatutos de candidatura a pensionista Valmor – 1864”. En A acção cultural e mecenática de Fausto Queirós Guedes, 2.º Visconde de Valmor (1837-1898) e o prémio Valmor de Arquitectura (1902-1943). DAVID, R. (Coord.). Lisboa: Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 45-51.
EPPICH, R.; CHABBI, A. eds. (2007). Recording, Documentation and Information Management for the Conservation of Heritage Places: Illustrated Examples. Los Angeles, CA: Getty Conservation Institute. http://hdl.handle.net/10020/gci_pubs/recordim_vol2 [consulta 14/05/2020].
LETELLIER, R., SCHMID, W., LEBLANC, F. (2007). Recording, Documentation, and Information Management for the Conservation of Heritage Places: Guiding Principles. Los Angeles, CA: Getty Conservation Institute. http://hdl.handle.net/10020/gci_pubs/recordim
FRANÇA, M. L. (2004). Sistemas de informações geográficas: uma ferramenta para diagnóstico e monitoramento do estado de conservação de bens culturais. Estudo de caso: Portada da Igreja São Francisco de Assis. Ouro Preto (Brasil): Universidade Federal de Minas Gerais, 2004. Dissertação de Mestrado.
FUENTES-PORTO, A. (2010). Los Sistemas de Información Geográfica aplicados al estudio de las superficies pictóricas. Valencia: Universidat de Valencia. Dissertação de Mestrado.
FUSTER LOPEZ, L; CASTELL-AUGUSTÍ, M; GUEROLA BLAY, V. (2004) El estuco en la pintura sobre lienzo. Criterios, materiales y processos. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
HENRIQUES, F. (2012). Metodologias de documentação e análise espacial em conservação de Pintura. Porto: Universidade Católica Portuguesa; Escola das Artes. Dissertação de Doutoramento em Conservação de Pintura.
HENRIQUES, F.; CARDEIRA, L.; BAILÃO, A. (2018) “Registo cartográfico e normativo em Conservação e Restauro de Pintura”. En Adriano de Sousa Lopes - Conservação e restauro das obras académicas pertencentes ao espólio da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa. Lisboa: CIEBA/FBAUL, 38-41.
MACARRÓN-Miguel; A; CALVO-MANUEL, A.; GIL-MACARRÓN, R. (2019). Criterios y normativas en la conservación y restauración del Patrimonio Cultural y Natural. Madrid: Editorial Síntesis.
SANTANA, A.; COSTA, C.; LOUREIRO, A., (2014). “Os Sistemas de Informação Geográfica e o planejamento urbano saudável na Amadora”. Revista Do Departamento De Geografia – USP, Volume Especial Cartogeo: 368-389.
SILVEIRA, C. (2016). Adriano de Sousa Lopes (1879-1944). Um pintor na grande guerra. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa.
SCHMID, W. (2000). GRADOC.: Graphic documentation Systems in Mural Painting Conservation. Reasearch seminar. Rome: ICCROM.
VILLARQUIDE-JEVENOIS, A. (2005). La pintura sobre tela II. Alteraciones, materiales y tratamentos de restauración. San Sebastian: Editorial Nerea.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.