The Altarpiece of the Saints of the Collegiate church of Covarrubias (Burgos): study of the polychromy
Study of polychromy
Abstract
The recent restoration of the altarpiece of the Saints, found in the Old Collegiate Church of Covarrubias, Spain, has revealed technical characteristics of this significant work that had remained largely unknown until now. The various studies and scientific tests carried out have confirmed its inclusion into the group of the Low Countries altarpieces of the 15th century. Despite significant losses, the quality of its carving and the richness of its exceptionally well preserved applied brocades make it a true reference in its field. The polychromy of this altarpiece, sober and rich at the same time, acquires its own personality within the tradition of others from that period, to which it is related as much by its color as by the materials and technical procedures used.
Downloads
References
ARA GIL, C.J. (2006). “Los retablos de talla góticos en el territorio burgalés” en El arte gótico en el territorio burgalés, Burgos, 190-191.
ARTE-LAB S.L. (2017). Estudio de los materiales presentes en micromuestras de policromía tomadas del Retablo de los Santos 1440, Colegiata de Covarrubias (Burgos). Madrid, informe inédito.
BACHMANN, K.-W., OELLERMANN, E. & TAUBERT, J. (1970). “The conservation and technique of the Herlin altarpiece (1466)” en Studies in Conservation, 15:4, 327-369.
BARRIO OLANO, M., BERASAIN SALVARREDI, I. Y MUÑIZ PETRALANDA, J. “Retablos flamencos esculpidos en España”. http://retablos-flamencos.albayalde.org/espanol/inicio. [Consulta: 30/12/2017].
CASCIO, A., LEVY, J. (2002). « Techniques de la polychromie des sculptures brabançonnes: quelques réflexions» en GUILLOT DE SUDUIRAUT, S. (dir.), Retables brabançons des XVe et XVIe siècles. París : La documentatio française, 127-159.
CEBALLOS ENRIQUEZ, L. (2015) “Aproximación a la técnica y atribución de la escultura bruselense del retablo de Belén en Laredo (Cantabria), a través de su conservación y restauración” en Informes y Trabajos, Madrid: IPCE, 13: 39-56.
DIDIER, R. (2001). “L’art hispanoflamand. Réflexions critiques. Considérations concernant des sculptures espagnoles et brabançonnes”, en Yarza Luaces, J. e Ibáñez Pérez. A.C. (dirs.). Actas del Congreso Internacional sobre Gil de Siloé y la escultura de su época, Burgos, 135.
FRAITURE, P. (2017). Rapport d’analyse dendrochronologique. Número de dossier IRPA: 2017.13481. Bruselas, informe inédito.
FRANSEN, B (2001). “La difusión de un apostolado de origen bruselense a lo largo del siglo XV y su reflejo en la obra de Rodrigo Alemán” en Yarza Luaces, J. e Ibáñez Pérez. A.C. (dirs.), Actas del Congreso Internacional sobre Gil Siloé y la escultura de su época, Burgos, 417-423.
FRINTA, M. (1963). “The use of wax for appliqué relief brocade on wooden statuary” en Studies in Conservation 8: 136-147.
GEELEN, I., STEYAERT, D. (2011). Imitation and Illusion. Applied Brocade in the Art of the Low Countries in the Fifteenth and Sixteenth Centuries en Scientia Artis 6, Bruselas.
GLATIGNY, J-A. (1993). “Des marques énigmatiques” en Nieuwdorp, H. (dir), Antwerpse retabels 15de-16de eeuw, Vol. 2, Amberes, 142-143.
GLATIGNY, J. A (2016). Rapport Retable Covarrubias. San Sebastián, informe inédito.
GONZALEZ ARCE, J.D. y HERNÁNDEZ GARCÍA, R. (2011). “Transporte naval y envío de flotas comerciales hacia el norte de Europa desde el Cantábrico oriental (1500-1550)” en Espacio, tiempo y Forma, Serie IV, Historia Moderna, 24: 63-72.
KAGAN, J., GÉRARD, A., GÉRARD-BENDELÉ, A. (2002). «Le retable de la Passion de Ternant» en Guillot de Suduiraut, S. (dir.), Retables brabançons des XVe et XVIe siècles, 18-19 mayo 2001, París, 229-272.
KARRENBROCK, R, y PEEZ M. (2018). « Das spätmittelalterliche Hochaltarretabel der Zisterzienserkirche Kamp » en Jahrbuch der rheinischen Denkmalpflege, 46, 235-270.
MUÑIZ PETRALANDA J., BARRIO OLANO M., BERASAIN SALVARREDI I. (2018). “Carved Flemish altarpieces in Spain: reflections on their commissioners and the relationship between Flemish and Hispanic artistic traditions” en Netherlandish Art.
RODRÍGUEZ LÓPEZ, A. (2009). Análisis y clasificación de los brocados aplicados de los retablos de Gipuzkoa. Universidad del País Vasco.
PÉRIER-D’IETEREN, C. (203). « Los retablos brabanzones de puertas pintadas” en Barrio Olano, M. y Berasain Salvarredi, I. (eds) El retablo de la Coronación de la Virgen. Parroquia de la Asunción de Errenteria. Donostia-San Sebastián: Diputación Foral de Gipuzkoa, 21-30.
RIEF, M. (2005). “Engraved Marks on Baltic Wainscot Boards” en Van De Velde, C., Beeckman H., Van Acker, J., Verhaeghe, F. (Eds.), Constructing Wooden Images, (Actas de coloquio), Bruselas, 127-146.
SANYOVA, J. (2017). Caractérisation des glacis rouge et brun prélevés dans la polychromie du retable des Saints de Covarrubias (Espagne). Numéro de dossier IRPA: 2017.13528. Bruselas, informe inédito.
SANYOVA, J. (2013). Las lacas rojas de los siglos XV y XVI: El caso específico del retablo de la Coronación de la Virgen de Errenteria (Gipuzkoa), España” en Barrio Olano, M. y Berasain Salvarredi, I. (eds) El retablo de la Coronación de la Virgen. Parroquia de la Asunción de Errenteria. Donostia-San Sebastián: Diputación Foral de Gipuzkoa.
SERCK-DEWAIDE, M. (1995): « La Vierge à l’enfant » en Allard, D., (dir). Dorures, brocarts et glacis. S.O.S Polychromies, Bruselas, 109-110.
SERCK-DEWAIDE, M. (2005). « Matériaux et techniques » en D’Hainaut-Zveny, B. (dir.), Miroirs du sacré. Les retables sculptés à Bruxelles XVe - XVIe siècles, Bruselas, 55-61.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.