Dismembered bodies and forensic sanctities: norms and practices surrounding contemporary catholic relics

Keywords: relics, bioheritage, preservation of human remains, Catholic Church, exhumations

Abstract

Since 1987, more than two thousand martyrs of what has been called the Religious Persecution of the Spanish Civil War have been beatified in Spain. Their bodies, which were killed and buried in mass graves, were later exhumed, reburied (often multiple times), and fragmented into numerous relics that multiply their power as mediators between heaven and earth in a process that began in the 1940s and has not yet concluded. This article reflects on the contemporary creation of these relics by analyzing the norms, uses, and practices of this peculiar form of Catholic worship, that treats sacred human remains with its own rules, endorsed by Ecclesiastical Law, outside the conventions on the conservation of other archaeological remains.

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Author Biography

María García Alonso, Departamento de Antropología Social y Cultural. Edificio Humanidades de la UNED

María García Alonso es profesora titular del departamento de Antropología Social y Cultural de la Universidad Nacional de Educación a Distancia de España (UNED), doctora por el mismo departamento y licenciada en Geografía e Historia (especialidad Antropología de América) por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente es Directora del Instituto Superior de Humanidades y Patrimonio (UNED-Alcañiz), miembro de la Junta directiva del Centro Internacional de Memoria y Derechos Humanos (CIEMEDH) de la UNED y dirige el Máster en Memoria Social y Derechos Humanos: Ciencias humanas y forenses ante los conflictos contemporáneos de esta universidad. Ha sido Vicerrectora de Formación Permanente de la UNED (2013-2017); Subdirectora de su Centro de Estudios de Migraciones y Exilios (2010-2013) y Presidenta de la Red Internacional de Estudios de Territorio y Cultura (RETEC) (2012-2015).
Sus investigaciones han estudiado las relaciones entre la antropología y la historia, especialmente por medio de la reconstrucción de la memoria colectiva de los actores sociales ya sea a través del trabajo de campo o de recursos archivísticos. Ha realizado trabajo de campo en España sobre las Misiones Pedagógicas (1931-1936) y sobre el proceso de exhumaciones de la guerra civil y su impacto social; en Colombia sobre distintas repercusiones sociales del conflicto armado; en Argentina, sobre la recuperación de la memoria de las asociaciones de exiliados y emigrantes españoles; en México, sobre las Misiones Culturales laicas y el proceso posrevolucionario; y en Uruguay, sobre la recuperación de la memoria de las instituciones educativas tras la dictadura.

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Published
2023-12-15
How to Cite
García Alonso, M. (2023). Dismembered bodies and forensic sanctities: norms and practices surrounding contemporary catholic relics. Ge-Conservacion, 24(1), 142-150. https://doi.org/10.37558/gec.v24i1.1254