Valencian ceramic tilework and its reintegration systems based on using documentary, graphic and written methodology
Abstract
With this work we treat to contribute a solution to the always committed discipline of formal reintegration, chromatic and verbal about devotional ceramic tilework. The circumstances that shuts the creative fact, patronage, iconography, sources, format, etc. do necessary an approximation to the creative fact of the work from his own phenomenology. In this sense, with our study we try to create a work guide around the review of the graphic sources used by practically all the Valencian factories throughout the XVIII century. Thus, the knowledge of the sources, direct or indirect, requires a detailed research work to locate deposits, archives and collections where an information acquisition program can be systematized or created.
Downloads
References
APARICIO RESCO, A., & FIGUEIREDO, C. (2017). El grado de evidencia histórico-arqueológica de las reconstrucciones virtuales: hacia una escala de representación gráfica. Revista Otarq: Otras arqueologías, 1, 235-247. https://doi.org/10.23914/otarq.v0i1.96
BELDA, J. M. (2001). L’antic plafó ceràmic de la Trinitat. Ontinyent. Almaig, estudis i documents, 17: 29-33
BALDINI, U. (1981). Teoria del restauro e unitá di metodología. (2 vol.). Florencia. Nardini Editore.
BERGUEON, S. (1990). Science et patience au la restauration des peintures. París. Réunions des musées Nationaux.
BRANDI, C. (2002). Teoría de la restauración. Madrid. Alianza Forma.
CALERO-CASTILLO, A. I., CARRASCO-HUERTAS, A., DURBÁN-GARCÍA, M., DURÁN-SUÁREZ, J. A. (2020). Documentación y reconstrucción virtual en restauración de obras pictóricas de gran formato: el lienzo mural de la farmacia Zambrano. Virtual Archaeology Review, 11(23): 141-152. https://doi.org/10.4995/var.2020.13343
CARRASCOSA MOLINER, B & LASTRAS PÉREZ, M. (2006). La conservación y restauración de la azulejería. Universitat Politècnica de València.
CASAZZA, O. (1981). Il restauro pittorico nell’unitá di metodología. Florencia. Nardini Editore.
COLL CONESA, J.; & SANZ NÁJERA, M. (2001). El azulejo en el museo. Su conservación y montaje expositivo. Museo Nacional de Cerámica y de las Artes Suntuarias González Martí. Madrid. Ministerio de Cultura y Deporte.
GIRONÉS SARRIÓ, I. & GUEROLA BLAY, V. (2008). El plafó ceràmic de la Mare de Déu d’Agres del carrer de Cantereria d’Ontinyent: la recuperació d’un patrimoni amagat. Revista Almaig, estudis i documents, 26: 35-39.
GIRONÉS SARRIÓ, I. & GUEROLA BLAY, V. (2014) “Exemples of tile Works reintegration systems based studyng their graphic sources”. Oporto (Portugal). II International Meeting on Retouching of Cultural Heritege (RECH2).
GIRONÉS SARRIÓ, I. & GUEROLA BLAY, V. (2016). La taulelleria valenciana dels segles XVII, XVIII i XIX a la col•lecció de la Fundació La Fontana. València: Institució Alfons el Magnànim. Centre valencià d’estudis i d’investigació.
GONZÁLEZ LÓPEZ, M. J., & MARTÍNEZ CALVO, V. (2009). Reintegración virtual de lagunas. Las pinturas de la Sala de los Reyes de la Alhambra de Granada. Revista pH, 70: 98-113. https://doi.org/10.33349/2009.70.2754
GUEROLA BLAY, V. (2003). La pintura ceràmica a Carcaixent. Estudi, classificació i catàleg raonat. València: Universitat Politècnica de València – Ajuntament de Carcaixent.
GUEROLA BLAY, V. (2008). “Ideología y metodología en la reintegración de lagunas”. Il pensiero di Cesare Brandi delle teoría a le practice. Valencia-Roma. Universitat Politècnica de València. Associazione Giovanni Secco Suardo. 110-114.
GUEROLA BLAY, V. (2010). “Pérdidas y perjuicios, reintegraciones y prejuicios”. 1er Congreso internacional de restauración de pintura sobre lienzo de gran formato. Valencia. Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio, UPV. 451-466.
LASTRAS PÉREZ, M.; MARTÍNEZ BAZÁN, M. L.; MARTÍNEZ CABEZUELO, E. (2012). “Estudio de reintegrantes pictóricos aplicados en la restauración de azulejería expuesta al exterior”. Arché, 6: 221-228. http://hdl.handle.net/10251/33515
REGIDOR ROS, J. L., PALUMBO, M., GÓMEZ CHAPARRO, G. & CLAVEL PIÁ, I. (2006). Restauración y solución propuesta para la exposición de los fragmentos conservados en la bóveda de la iglesia de los Santos Juanes de Valencia. Arché, 1: 45-52. http://hdl.handle.net/10251/32363
RIBERA, A., BELDA, J. M. (2003). El Portal i la Capella de la Trinitat: seguiment arqueològic de les obres de rehabilitació en les cases núm. 4 i 6 del carrer Trinitat. La Vila. Ontinyent. 2000. Almaig, estudis i documents, 19: 16-24
RIBERA, A. (2006). Museu Arqueològic d’Ontinyent i la Vall d’Albaida. Actuació de l’any 2000. Treballs i resums de dades. Alba: revista d’estudis comarcals de la Vall d’Albaida, 20-21: 218-242
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.