The reintegration of losses in a wooden late baroque polychrome crucifix: issues and ways to approach the selection of materials

  • Flavia Sorace University of Urbino Carlo Bo - Department of Pure and Applied Sciences, Conservation and Restoration of Cultural Heritage, Urbino (PU), Italy.
  • Marco Bacci University of Urbino Carlo Bo - Department of Pure and Applied Sciences, Conservation and Restoration of Cultural Heritage, Urbino (PU), Italy.
Palabras clave: escultura de madera, pérdida, policromía, reintegración, reconstrucción

Resumen

Este trabajo examinará dos intervenciones diferentes de reintegración plástica y pictórica realizadas en una escultura de madera pintada del baroco tardío. El Crucifijo de Monte Giove, restaurado en el laboratorio de la Universidad de Urbino Carlo Bo, tenía pérdidas significativas de la madera que habían distorsionado las formas plásticas y la policromía, y una grieta profunda que dividía verticalmente el tórax, alterando el volumen original. Estos problemas han ofrecido la oportunidad de discutir y estudiar las posibles soluciones de cada degradación: se ha experimentado el uso de los magnetos para hacer los elementos reconstruidos móviles y reversibles y se ha evaluado un material de relleno de la madera capaz de resolver tanto los problemas estructurales como los estéticos. Estas dos elecciones operativas se discuten al aclarar el enfoque crítico, la elección de los materiales y los resultados estéticos.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

Flavia Sorace, University of Urbino Carlo Bo - Department of Pure and Applied Sciences, Conservation and Restoration of Cultural Heritage, Urbino (PU), Italy.

Flavia graduated as restorer and conservator of cultural heritage at the Carlo Bo University of Urbino with a specialization in “Paintings on wooden and textile support, wooden structures and sculptures and synthetic materials”. Her practical thesis concerned the restoration of the wooden polychrome Crucifix from the hermitage of Monte Giove.

Marco Bacci, University of Urbino Carlo Bo - Department of Pure and Applied Sciences, Conservation and Restoration of Cultural Heritage, Urbino (PU), Italy.

Marco is a restorer and professor at the School of Conservation and Restoration, University of Urbino and at the Academy of Fine Arts Aldo Galli in Como. He collaborates with materials analysis laboratory (LAM) at the University of Florence. He has worked as a restorer in the Uffizi Museum of Florence, in the University of Naples and in Syria and Palestine for UNESCO. He participates in the Heritage First Aid project (HEFA) with the University of Urbino. Author of scientific works.

Citas

AMOROSO, G. G., CAMAITI, M. (1997). Scienza dei materiali e restauro. La pietra: dalle mani degli artisti e degli scalpellini a quelle dei chimici macromolecolari. Alinea (collana Manuali), Firenze, 177-197.

BAILAO, A., ŠUSTIC, S. (2013). “Retouching with mica pigments”, E-conservation Journal, 1: 45-60.

BORGIOLI, L., CREMONESI, P. (2005). Le resine sintetiche usate nel trattamento di opere policrome. Padova: Il Prato (collana I talenti).

BORGIOLI, L. (2002). Polimeri di sintesi per la conservazione della pietra. Padova: Il Prato (collana I talenti), 66-84.

CAMAITI, M., INGOGLIA, R., MOGGI, G., PASETTI, A., SCALA, A., BISCONTIN, G., MIETTO D. (1991). “Controllo della reversibilità di trattamenti protettivi effettuati con polimeri fluorurati su materiali lapidei”. In Le pietre nell’architettura: struttura e superfici: Atti del convegno di studi, Bressanone, 25-28 giugno 1991, Padova: Libreria Progetto Editore, 267-76.

CANOCCHI, G., GIGLI, M. C., MAZZONI, M. D., STIBERC, P. (2004). “La lacuna nella scultura lignea. Problematiche di intervento”. In LACUNA. Riflessioni sulle esperienze dell’Opificio delle Pietre Dure. Atti dei convegni, Ferrara 7 Aprile 2002 e 5 Aprile 2003, Firenze: Edifir, 131-135.

CASACCIA, A., CORSINI, I., MINOTTI, D. (2014). Ricerca ed applicazione di un nuovo riempitivo per il supporto ligneo dell’Ultima Cena di Giorgio Vasari. OPD Restauro, Firenze: Centro Di, 26: 120-129.

CAVALERI, T., GATTI, A., MARELLI, I., APPI, E., BOZZATO, S., GASTALDELLI, F., SANNA N. (2017). “L’uso della polpa di cellulosa come riempitivo di profondità per il risarcimento delle mancanze di materia lignea: il caso studio di un’inedita copia da Ribeira della collezione Lodovico Pogliaghi di Varese”. In Lo Stato dell’Arte 15: XV Congresso Nazionale IGIIC, Volume degli atti, Università degli Studi di Bari Aldo Moro, 12-14 ottobre 2017, Firenze: Nardini Editore, 435-444.

DE FELICE, R. C., SPERANZA, L. (2004). San Bernardino. OPD Restauro, Firenze: Centro Di, 16: 232-236.

FASCE, M., BORGIOLI, L. (2009). “Metodologia di iniezione di stucchi in opere lignee policrome”. In Lo stato dell’arte 7: VII Congresso nazionale IGIIC, Volume degli Atti, Napoli, Castel dell’Ovo, 8-10 ottobre 2009, Firenze: Nardini Editore, 451-456.

FORNI, V. (1998). Il problema critico delle integrazioni plastiche nella scultura lignea policroma. OPD Restauro, Firenze: Centro Di, 10: 95-111.

FROSININI, C. (2004). “La lacuna nel progetto di restauro oggi”. In LACUNA. Riflessioni sulle esperienze dell’Opificio delle Pietre Dure. Atti dei convegni, Ferrara 7 Aprile 2002 e 5 Aprile 2003, Firenze: Edifir.

MEGNA, B., PARLAPIANO, M., ROMANO, L., PIZZO, B., RIZZO, G. (2006). “L’uso delle cariche cellulosiche per migliorare la compatibilità col legno dei materiali polimerici utilizzati nella stuccatura delle fessure”. In Lo stato dell’arte 3: III Congresso nazionale IGIIC. Volume degli atti, Palermo, Palazzo Steri, 22-24 settembre 2005, Firenze: Nardini Editore, 202-207.

MERCIER, E., BENATI RABELO, E. (2018). “The golden stain of time: the inpaintings of gildings on wooden sculpture’’. En Postprint of the 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH4, Spilt, Croatie, 20 octobre 2017, 139-151.

MOGGI, G., GUIDETTI, V., PASSETTI, A., VICINI, S. (2004). “Sistemi innovativi a base di polimeri fluorurati per la conservazione di materiali lapidei artificiali”. In Architettura e materiali del Novecento: conservazione, restauro, manutenzione, Atti del convegno di studi, Bressanone, 13-16 luglio 2004, Venezia: Arcadia Ricerche.

PANNUZI, S., VALENZUELA, M., MONTEMAGGIORI, D., GALANTI, G. (2018). “Gold and Polychromy on stone: a proposal of retouching methodology that can apply on all tridimentional artworks”. In Postprint of the 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH4, Spilt, Croatie, 20 octobre 2017, 138-143.

ROSSI SCARZANELLA, C., CIANFANELLI, T. (1992). “La percezione visiva nel restauro dei dipinti. L’intervento pittorico”. In Problemi di restauro. Riflessioni e ricerche, Firenze: Edifir, 185-211.

TONINI, F. (2015). La scultura lignea, tecniche e restauro. Manuale per allievi restauratori. Padova: Il Prato (collana Lineamenti di restauro e conservazione dei beni culturali).

Publicado
2020-12-10
Cómo citar
Sorace, F., & Bacci, M. (2020). The reintegration of losses in a wooden late baroque polychrome crucifix: issues and ways to approach the selection of materials. Ge-Conservacion, 18, 283-290. https://doi.org/10.37558/gec.v18i1.823
Sección
Suplemento