The retable of the chapel of Our Lady of Mercy in the cloister of Oporto’s Cathedral: study, conservation and restoration
Resumen
The retable located in the Chapel of Our Lady of Mercy, in the cloisters of Oporto’s cathedral, dates back to the 17th century. Artistically, it belongs to a transition period between the Mannerism and the Baroque styles. The artistic value and the lack of documented information about the artwork led to the development of a project contemplating its the study. Both chemical and physical analyses - observation of the support, micro-FTIR and SEM-EDS - suggest that the retable was carved in sweet chestnut wood, accordingly to the techniques used at the time. The retable presents water-gilded areas contrasting with blue and red phytomorphic motifs. The polychromed areas were later covered with lead white paint. There were also evidences of previous conservation-restoration interventions. The frail condition of the retable’s materials testified the need to conserve and restore it. Among other procedures, the materials were consolidated and the lacunae were filled and inpainted - partially regenerating the artwork’s aesthetic unity.
Descargas
Citas
BAILÃO, A. (2011). “As Técnicas de Reintegração Cromática na Pintura: revisão historiográfica”, Ge-Conservación 2: 47-55.
BIDARRA, A. et al. (2010). “Contributos para o estudo da folha de ouro de retábulos Barrocos por microscopia óptica e electrónica”, Ge-Conservación/Conservação 1: 183–191.
BLANCHETTE, R. (1998). “A guide to wood deterioration caused by microorganisms and insects” en The Structural Conservation of Panel Paintings, Los Angeles: Getty Conservation Institute, 55-68.
BRANDÃO, D. DE P. (1984).Obra de talha dourada, ensamblagem e pintura na cidade e na diocese do Porto. Documentação I XV-XVII, vol. I, Porto: Câmara Municipal do Porto e Solivros de Portugal.
DARDES, K. ; ROTHE, A. (1995). The Structural Conservation of Panel Paintings. United States of America: The Getty Conservation Institute.
FELLER, R. L. (1986). Artist’s Pigments: a handbook of their history and characteristics, vol. I. Great Britain: Balding y Mansell.
FERREIRA-ALVES, N. M. (2004). “O douramento e a policromia no Norte de Portugal à luz da documentação dos séculos XVII e XVII”, Ciências e Técnicas do Património 3: 85–93.
GUERRA-LIBRERO FERNÁNDEZ, F. (2006). “Estructuras de Retablos” en Retablos: Técnicas, Materiales y Procedimientos, s.l.: ed. Grupo Español del IIC, 1–12.
LAMEIRAS, F. (2005). O retábulo em Portugal: das origens ao declínio. Faro: Departamento de História, Arqueologia e Património da Universidade do Algarve e Centro de História da Arte da Universidade de Évora (Promontoria Monográfica. História de Arte 1).
LE GAC, A. et al. (2009) “The main altarpiece of the Old Cathedral of Coimbra (Portugal): characterization of gold alloys used for gilding from 1500 to 1900”, ArchéoSciences 33: 423-432.
MONTEIRO, A. - O retábulo da capela de Nossa Senhora da Piedade do claustro de Sé do Porto: estudo, conservação e restauro Porto: UCP, 2015. Dissertação de Mestrado.
RACHWAŁ, B. et al. (2012). “Fatigue damage of the gesso layer in panel paintings subjected to changing climate conditions”, Strain 48: 474–481.
SMITH, R. (1963). A Talha em Portugal, Lisboa: Livros Horizonte.
VIVANCOS RAMÓN, V. Y PÉREZ MARÍN, E. (2006) “Estudio de las técnicas constructivas en los retablos de madera del área valenciana. Siglos XV-XVIII”, Arché, 1: 87-94.
WOLBERS, R. (2000). Cleaning Painted Surfaces, London: Archetype Publications.
- Los autores conservan los derechos de autor y propiedad intelectual, y garantizan a la revista Ge-Conservación y al GEIIC el Copyright© de los derechos de edición y publicación por cualquier medio y soporte. Las obras de dichos autores además se pueden publicar bajo una Creative Commons Attribution License que autoriza ser distribuido gratuitamente, copiado y exhibido por terceros si se muestra en los créditos la autoría y procedencia original en esta revista, y no se puede obtener ningún beneficio comercial por parte de terceros, ni tampoco se pueden realizar obras derivadas.
- Los artículos podrán ser utilizados para fines científicos y formativos, pero nunca con fines comerciales, expresamente sancionado por la Ley.
- La información contenida en los artículos es responsabilidad exclusiva de los autores.
- La revista Ge-Conservación y los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) después de su publicación en la revista Ge-Conservación, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados por el autor.
- Los datos personales suministrados por los autores únicamente serán utilizados para los fines de la revista y no serán proporcionados a terceros.