Preventive conservation issues debated at the Madrid International Conference of 1934 and its influence on the expansion of the Museu Nacional de Arte Antiga in Lisbon (1935-1945)

  • Clara Moura Soares Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. ARTIS – Instituto de História da Arte Alameda da Universidade
Keywords: International Museums Office, history of preventive conservation, modern museography, museum palace, Museu Nacional de Arte Antiga, José de Figueiredo, Guilherme Rebelo de Andrade

Abstract

The International Museum Conference that was held in Madrid in 1934 was decisive for the establishment of the modern museum suitable for the twentieth century. In this conference, several museography and museum architecture topics were debated by the most distinguished international experts. This research focuses on the subject of preventive conservation—a term which would only be formally established in 1978 by Garry Thompson. Along with regarding the Madrid Conference from the historical perspective of preventive conservation, this research aims to assess, through the analysis of archival documents, the effects it had on the expansion project of the Museu Nacional de Arte Antiga in Lisbon, which was ongoing at that time. Installed in a seventeenth-century palace and conceived by its director with the modern museum in mind, this historical museum had impacts on an international scale and became an important case study for case study for the research in museology, museography and museum architecture of that period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clara Moura Soares, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. ARTIS – Instituto de História da Arte Alameda da Universidade

Clara Moura Soares é Professora Auxiliar com Agregação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa e investigadora integrada do ARTIS - Instituto de História da Arte da mesma Faculdade, onde coordena o grupo de investigação Patrimonium. Licenciou-se em História, Variante de História da Arte (1996), na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, onde também obteve o grau de Mestre em Arte, Património e Restauro (1999). Doutorou-se em História, especialidade de História da Arte (2006), na mesma faculdade, com a tese As Intervenções Oitocentistas do Mosteiro de Santa Maria de Belém: o Sítio, a História e a Prática Arquitetónica.
Faz parte da equipa de investigação do seguinte projeto: os Mármores da Anticlinal no Alentejo - 2.000 Anos de Memória e Património (2019-2021), financiado pelo FEDER (Fundo Europeu de Desenvolvimento Regional). É co-coordenadora do projeto Orion – Coleções de Arte e Colecionadores em Portugal, UID/EAT/04189/2016, financiado pela FCT.
Tem desenvolvido investigação e orientado dissertações de mestrado, teses de doutoramento e pós-doutoramentos em diversos domínios das Ciências do Património, nomeadamente, da sua gestão, do inventário, do colecionismo e da história e teoria do restauro.
É autora e co-autora de 10 livros e de 65 artigos publicados em revistas científicas e em atas de eventos científicos.
É subdiretora e editora geral da Revista eletrónica ARTis ON http://artison.letras.ulisboa.pt/index.php/ao

References

AA.VV. (1935). Muséographie. Architecture et aménagement des Musées d’Art. Conférence internationale d’études, Madrid, 1934, 2 vols.. S.l.: IMO.

AA.VV (1931). “Conclusions adopted by the International Conference for the Study of Scientific Methods for the examination and Preservation of Works of Art. Rome, October 13th to 17th, 1930”, Mouseion – Révue Internationale de Muséographie, 13-14: 162-172.

ALVES, A.N. (2015). “150 anos de História da Conservação Preventiva em Portugal – Academia de Belas Artes de Lisboa”. Em IX Jornadas de Arte e Ciência UCP / V Jornadas da ARP, Porto: CITAR - Escola das Artes da Universidade Católica do Porto/ Associação Portuguesa de Conservadores Restauradores de Portugal, 317-328. Disponível em: https://artes.porto.ucp.pt/sites/default/files/files/artes/CITAR/IX_JORNADAS_ARTE_CIENCIA_V_JORNADAS_ARP.pdf [consulta: 16/01/2021]

BAIÃO, J. (2012). “A ‘revolução’ de Figueiredo. Museologia e Investigação em Portugal (1911-1937)”. Em Historia de las Colecciones, Historia de los Museos, Series de investigación Iberoamericana en Museología, Año 3, vol. 6. Asensio, M.., Lira S., Asenjo, E. & Castro, E. (eds.), Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 55-63. Disponível em: https://issuu.com/_publicacion/docs/vol_6_historia_de_las_colecciones__historia_de_los [consulta: 15/01/2021]

BAIÃO, J. (2015). Museus, arte e património em Portugal: José de Figueiredo (1871-1937). Casal de Cambra: Caleidoscópio.

BAZTÁN LACASA, C. (2016).“Acondicionamento de Museos. Salas de Exposiciones y Espacios accesibles al Público. Servicios e Instalaciones”. Em La Conferencia de Museos de 1934, en perspectiva, Herrero Delavenay, A. e Sanz Díaz, C. (ed.). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 225-237.

BERMEO-LEMA, J.C. (2020). “Medidas de conservación preventiva empleadas para el transporte de obras de arte y materiales pictóricos en el comercio artístico entre Sevilla y Tierra Firme durante el siglo XVI”, Ge-Conservación, 18: 148-163. https://doi.org/10.37558/gec.v18i1.764

BRANDI, C. (2006). Teoria do Restauro. Lisboa: Edições Orion. (1ª ed. Teoria del Restauro. Turim: Piccola Biblioteca Einaudi,1963).

CASANOVAS, L.E. (2008). Conservação Preventiva e Preservação das Obras de Arte. Lisboa: Edições Inapa/SCML.

CALVO, A. (1997). Conservación y restauración. Materiales, técnicas y procedimientos de la A a la Z. Barcelona: Ediciones del Serbal.

CARDINALI, M. (2013). “Il pensiero critico e le ricerche tecniche sulle opere d’arte a partire dalla Conferenza di Roma del 1930”. Em Snodi di critica: Musei, mostre, restauro e diagnostica artistica in Italia, 1930– 1940, Catalano, M.I. (ed.), Rome: Gangemi: 107–149.

COSTA, S.V. (2009). O país a régua e esquadro: urbanismo, arquitectura e memória na obra pública de Duarte Pacheco. Lisboa: s.n..

COUTO, J. (1957). “A pintura representada no Museu das Janelas Verdes e o critério da sua apresentação na galeria: a Escola Portuguesa”, Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga (BMNAA), III, 3: 1-21. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/BoletimdoMuseuNacionaldeArteAntiga/BoletimdoMuseuNacionaldeArteAntiga.htm [consulta: 19/02/2021]

COUTO, J. (1952). “Aspectos actuais do problema do tratamento das pinturas”, BMNAA, II, 3: 3-23. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/BoletimdoMuseuNacionaldeArteAntiga/BoletimdoMuseuNacionaldeArteAntiga.htm [consulta: 19/02/2021]

COUTO, J. (1950). “Justificação do arranjo de um museu”. BMNAA, II, 1: 1-22. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/BoletimdoMuseuNacionaldeArteAntiga/BoletimdoMuseuNacionaldeArteAntiga.htm [consulta: 10/05/2021]

COUTO, J. (1948) “A acção dos Físicos e dos Químicos nos Laboratórios dos Museus de Arte”, Gazeta de Física, I, 6: 161-167. Disponível em: https://www.spf.pt/magazines/GFIS/46 [consulta: 04/03/2021].

CRUZ, A.J. (2010). “O início da radiografia de obras de arte em Portugal e a relação entre a radiografia, a conservação e a política”, Conservar Património, 11: 13–32. https://doi.org/10.14568/cp11_2

DAVEY, N. (1957). “The Conservation of Antiquities and Works of Art: Treatment, Repair, and Restoration. By H. J. Plenderleith. London: Oxford University Press, 1956”. Em The Antiquaries Journal, 37(3-4), 230-231.https://doi.org/10.1017/S0003581500081622

FREIRE, L. (2007). “Elementos para um relatorio acerca do tratamento da pintura antiga em Portugal segundo notas tomadas no periodo da execução desses trabalhos”, Conservar Património 5: 9–65. https://doi.org/10.14568/cp5_3

GARCÍA BÁSCON, A.J. (2017). La Conferencia de Madrid sobre Arquitectura y Acondicionamento de Museos de Arte, Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada. Disponível em: https://hera.ugr.es/tesisugr/26768227.pdf [consulta: 06/01/2021].

GIOVANNONI, G. (1934). “Les édifices anciens et la muséographie moderne”, Mouseion, 25–26, I–II : 17–23.

GÓMEZ GONZÁLEZ M. e DE TAPOL, Benôit (2009). “Medio siglo de Conservación Preventiva. Entrevista a Gaël de Guichen. Revista Ge-Conservación 0, 35-44. https://doi.org/10.37558/gec.v0i0.62

HERRERO DELAVENAY, A. e SANZ DÍAZ, C. (ed.) (2018). La Conferencia de Museos de 1934, en perspectiva. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

HERRERO DELAVENAY, A. e SANZ DÍAZ, C. (2015). “La sede de la Conferencia Internacional de Museos de 1934”. Em Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 116, 223-231. Disponível em: https://www.realacademiabellasartessanfernando.com/es/archivo-biblioteca/publicaciones/boletin. [consulta: 26/06/2021].

HERRERO DELAVENAY, A. e SANZ DÍAZ, C. (2014). “La Conferencia Internacional de Museos de 1934. Protagonistas de su organización y desarrollo”. Em RdM, Revista de Museología: Asociación Española de Museólogos, 59, 80-89.

JAMIN, J.-B. (2014). La Conférence de Madrid (1934). origines et fortune de la muséographie moderne, Mémoire Master, Université Paris III Sorbonne Nouvelle. Disponível em: https://pt.slideshare.net/JeanBaptisteJAMIN/mmoire-master-ii-la-conference-de-madrid-1934-origines-et-fortune-de-la-museographie-moderne [consulta: 06/01/2021].

LAYUNO ROSAS, M. A. (2014). “Hacia una nueva museografía: La Conferencia Internacional de Museos de Madrid de 1934”. Em Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 95-96 (2014), 143-167.

MACEDO, M. (1885). Restauração de quadros e gravuras. Lisboa/Rio de Janeiro: David Corazzi, Lda.

MANAÇAS, V. (1991). Museu Nacional de Arte Antiga: uma leitura da sua história 1911-1962. 3 vols., Dissertação de Mestrado, Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/20036 [consulta: 10/01/2021].

MARTINS, H. (2014). O Museu Nacional de Arte Antiga, o edifício e a sua história: contributos para um projeto de comunicação. Trabalho de Projeto de Mestrado em Museologia, 2 vols. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/14697 [consulta: 10/01/2021.

MOYA, L. (1934). “Notas sobre iluminación natural en los museos de pintura”, Revista Española de Arte, 3: 3-19. Disponível em: http://oa.upm.es/38120/1/1934_notasiluminacionmuseos_luismoya_opt.pdf. [consulta: 08/05/2021]

MUÑOZ COSME, A. (2018). “La máquina de exponer. La Arquitectura de Museos en el Período de Entreguerras”. Em La Conferencia de Museos de 1934, en perspectiva, Herrero Delavenay, A. e Sanz Díaz, C. (ed.). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 93-112.

MUÑOZ COSME, A. (2007). Los espacios de la mirada. Historia de la arquitectura de museos. Gijón: Ediciones Trea.

PÉQUIGNOT, A. (2016) “La pinacologie de Fernando Perez et l’Institut Mainini : quand la science de la conservation s’implante au musée”, Cahiers des Amériques latines, 83: 133–150. https://doi.org/10.4000/cal.4475

PERRET, A. (1929).“Le Musée moderne”, Mouseion, 9: 225-235

PONCELET, F. (2008).“Regards actuels sur la muséographie d’entre-deux-guerres”, CeROArt, 2. https://doi.org/10.4000/ceroart.565

SOARES, C.M., NETO, M.J., RODRIGUES, R.M. (2015).“A constituição dos primeiros museus em Portugal, no século XIX, e a consciência dos princípios de conservação preventiva”. Em IX Jornadas de Arte e Ciência UCP / V Jornadas da ARP, Porto: CITAR - Escola das Artes da Universidade Católica do Porto/ Associação Portuguesa de Conservadores Restauradores de Portugal, 299-315. Disponível em: https://artes.porto.ucp.pt/sites/default/files/files/artes/CITAR/IX_JORNADAS_ARTE_CIENCIA_V_JORNADAS_ARP.pdf [consulta: 03/05/2021]

SOARES, C.M, RODRIGUES, R.M., CRUZ, A.J., REGO, C. (2012).”Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX”, ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 4: 231-248. Disponível em: https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/issue/view/489

STANIFORTH, S. (ed.) (2013). Historical Perspectives on Preventive Conservation. Los Angeles: The Getty Conservation Institute.

THOMSON, G. (1978).The museum environment. London: Ed. Butterworths.

Published
2021-09-22
How to Cite
Moura Soares, C. (2021). Preventive conservation issues debated at the Madrid International Conference of 1934 and its influence on the expansion of the Museu Nacional de Arte Antiga in Lisbon (1935-1945). Ge-Conservacion, 20(1), 16-28. https://doi.org/10.37558/gec.v20i1.987