Contribution to the map of the applied brocade in the historical territory of Gipuzkoa: new cases, affiliation between patterns and stylistic evolution
Abstract
This article presents three sculptural works in Gipuzkoa, Spain/Basque Country), in which the presence of the polychrome technique of applied brocade had not been detected to date. These are the altarpieces of the Oratorio de Loiola (1498-1512) and San Martín de Azpeitia (1521) and the carving of the Virgin and Child of Zumaia (ca. 1500). The analysis of their brocade models has motivated the formal revision of this technique in the territory, establishing complex affiliations between altarpieces located in the region and even in more distant places. At the same time, a simple stylistic arrangement of them is proposed, because their production period coincides with the transition of two artistic styles: the late Gothic and the early Renaissance.
Downloads
References
ARRAZOLA, A. (1988, 1967). Renacimiento en Guipúzcoa, t. II Escultura. Donostia-San Sebastian: Departamento de Cultura, Gipuzkoako Foru Aldundia/Diputación Foral de Gipuzkoa.
ASTIGARRAGA, J. M. (coord.) (2000). San Juan Bautista de Mondragón-Arrasate. Una interesante e inacabada historia. Arrasate: Parroquia de san Juan. Ed. Parroquia de San Juan.
ARTELAN RESTAURACIÓN, S.L. (2000). Informe de Restauración del Retablo de la Capilla de la Piedad en la Iglesia Parroquial de San Miguel en Oñate”. Inédito.
ARTELAN RESTAURACIÓN, S.L. (2003). Informe de Restauración del Retablo de San Miguel de Altzaga (Siglo XVI). Inédito.
BARRIO, J.A. (1999). El Retablo Mayor del Santuario de la Encina de Arceniega en Álava, Vitoria-Gasteiz: Iberdrola.
BARRIO, M. (2013). “Estudio técnico de la policromía en una perspectiva comparativa”. En El retablo de la coronación de la Virgen. Parroquia de la Asunción de Errenteria/Ama Birjinaren koroatzearen erretaula. Errenteriako Jasokundeko parrokia, Barrio, M y Berasain, I. (coord.). Donostia-San Sebastián: Gipuzkoako Foru Aldundia/Diputación Foral de Gipuzkoa, 141-165.
BARRIO, M., BERASAIN, I., MUÑIZ, J. (2014). Retablos esculpidos flamencos en España http://retablos-flamencos.albayalde.org/ [ consulta: 28/02/2021].
BARRÓN, A. (2011). “Telas y bordados en Burgos durante el Renacimiento”, Biblioteca. Estudio e Investigación, 26: 73-94.
BERASAIN, I. y BARRIO, M. (1998). “Aproximación a la policromía del Retablo de San Antón. Parroquia de San Pedro de Zumaia (Gipuzkoa)”. En: Revisión del Arte del Renacimiento. Donostia-San Sebastián: Eusko Ikaskuntza-Sociedad de EstudiosVascos, Ondare. Cuadernos de Artes Plásticas y Monumentales 17: 377-387.
BONITO, R. (1995). “The Pomegranate Pattern in Italian Renaissance Textiles: Origins and Influence”. En Proceedings of the Fourth Biennial Symposium of the Textile Society of America, September 22–24, 1994, Los Angeles, CA: Textile Society of America, 193-204 https://digitalcommons.unl.edu/tsaconf/1042/ [consulta: 28/2/2021]
BORGIOLI, C. (2011). “Tessuti e ricami. Progettualità ed esecuzione tra Medioevo e Rinascimento”. En Chirurgia della creazione. Mano e arti visive, Ducci, A. Pisa: Felici Editore, 59-72.
CARRASSÓN LÓPEZ DE LETONA, A. ET AL. (2021) Propuesta metodológica para el examen, registro y representación gráfica de los brocados aplicados. Ge-Conservacion, 19(1). https://doi.org/10.37558/gec.v19i1.843.
ECHEVERRÍA, P. (1990). Policromía del Renacimiento en Navarra. Pamplona: Gobierno de Navarra.
ECHEVERRÍA, P. y MARTIARENA, X. (2006). Oñatiko Unibersitatearen Kaperako Erretaula: historia eta zaharberritzea/Retablo de la Capilla de la Universidad de Oñati: historia y restauración. Donostia-San Sebastián: Gipuzkoako Foru Aldundia/Diputación Foral de Gipuzkoa.
ECHEVERRÍA. P. y VÉLEZ, J.J. (2011). “Arte religioso en La Puebla de Arganzón, villa de los Condestables”. En Los valles occidentales entre el Zadorra, el Ayuda y el Inglares. La villa de La Puebla de Arganzón. Catálogo Monumental. Diócesis de Vitoria. Tomo X, Tabar, F. (coord), Vitoria-Gasteiz: Fundación Caja Vital, 155 – 220.
GARCÍA, E. “El retablo de Llanes ya tiene firma”. En La Nueva España 5/7/2015. 5-7 https://www.lne.es/mas-domingo/2015/07/05/restaurador-portico-gloria-asturiano-descubre-19773813.html [consulta: 28/2/2021].
GARCÍA, R. y RUIZ DE ARCAUTE, E. (1996) “Aproximación al brocado aplicado en España. Desarrollo y extensión”. En XI Congreso de Conservación y Restauración de Bienes Culturales: Diputación Provincial de Castellón. Castellón de la Plana, 747-756.
GEELEN, I. y STEYAERT, D. (2011). Imitation and illusion: Applied Brocade in the Art of the Low Countries in the Fifteenth and Sixteenth Centuries. Brussels: Royal Institute for Cultural Heritage.
GÓMEZ ESPINOSA, T. y GÓMEZ GONZÁLEZ, M.L. (2005). “Policromía tardogótica española”. En Actas del congreso internacional, Ao modo da Flandres: disponibilidade, innovaçao e mercado de arte a época dos decubrimentos (1415-1580), Universidad de Lisboa. García, B.J. y Grilo, F. (coords). Madrid: Fundación Carlos de Amberes, 265-278.
LIZARRALDE, J.A. (1926). Semblanza religiosa de la provincia de Guipúzcoa: ensayo iconográfico, legendario e histórico. Bilbao: Imprenta C. Dochau de Urigüen.
LOPETEGUI, P. (1945). “Cuestiones Loyoleas. El oratorio antiguo de la Casa de Loyola y el cuadro de la Anunciación – Una interesante relación de 1573, del P. Ubilla, rector del Colegio de Oñate”. En Boletín de la Real Sociedad Vascongada de Amigos del País, año 1, cuaderno 4º, 365-371.
MUÑIZ, J. y YANIZ, S. (2020). San Martín de Arrieta. El retablo recuperado. Arrieta: Parroquia de san Martín Obispo.
MARTIARENA, X. (1980). Oratorio de la familia Loyola. Santuario de San Ignacio de Loyola. Azpeitia. Informe. Inédito.
MARTIARENA, X. ET AL (1991). Bidaurretako erretaula errenazentista: Zaharberritzea/Retablo renacentista de Bidaurreta: Restauración. Donostia-San Sebastián: Gipuzkoako Foru Aldundia/Diputación Foral de Gipuzkoa.
ODRIOZOLA, I. (1993). Iglesia parroquial de San Sebastián de Soreasu, de Azpeitia, Donostia-San Sebastián, Sociedad Guipuzcoana de Ediciones y Publicaciones.
ODRIOZOLA, L. (1998). Historia de Zumaia, Zumaiaren Historia. Zumaia: Zumaiako Udala.
ROBERTO, C. (2014). El brocado aplicado en Aragón. Fuentes, tipologías y aspectos técnicos, Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses.
RODRÍGUEZ, A. (2009). Análisis y clasificación de los brocados aplicados de los retablos de Guipúzcoa. Tesis doctoral, Bilbao: Universidad del País Vasco /Euskal Herriko Unibertsitatea.
WEISE, G. (1927). Spanische plastik aus sieben jahrhunderten, t. II, Reutlingen: Gryphius-Verlag.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.