Restoration and conservation in the early days of the Museum of Fine Arts of Seville
Abstract
Study focused on the early conservation and restoration activities carried out at the Museum of Fine Arts of Seville thanks to the Commission of Artistic Monuments and the Royal Academy of Fine Arts. It starts from the disentailment of Mendizabal in 1835 until the creation of the Museum and its first years of operation. In these early days of the Museum, attention was given to the state of its collection, which urgently required the presence of a restoration professional. The direct appointment by Manuel María Alarcón proved problematic, leading to the decision in 1872 to adopt the model of opposition. This study is complemented by an unpublished inventory dated in 1861, which lists the Museum’s paintings which requiring intervention and the economic and temporal expenses involved.
Downloads
References
BESA GUTIÉRREZ, R. (2018). El Museo de Bellas Artes de Sevilla en el siglo XIX. Sevilla: Diputación de Sevilla.
BILBAO Y MARTÍNEZ, G. (1935). Discursos leídos en la solemne recepción del académico de número Excmo. Gonzalo Bilbao y Martínez y contestación del Excmo. Marceliano Santa María y Sedano celebrada el día 21 de marzo de 1935. Madrid: Impr. de Galo Sáez.
CANO RIVERO, I. (2016). Pintura sevillana y la invasión francesa: la colección del Mariscal Soult. Tesis doctoral inédita. Sevilla: Universidad de Sevilla.
GARCÍA FERNÁNDEZ, I. M. (2013). “Historia de la conservación preventiva. Parte I”, Ge-Conservación, 5: 27-41. https://doi.org/10.37558/gec.v5i0.195
GÓMEZ ÍMAZ, M. (1896). Inventario de los cuadros sustraídos por el gobierno intruso en Sevilla el año de 1810. Sevilla: E. Rasco.
GUINARD, P. (1967). Dauzats et Blanchard, peintres de l’Espagne romantique. París: Presses Universitaires de France.
LLEÓ CAÑAL, V. (2008). “Julián Benjamín Williams y el comercio de arte en la Sevilla del siglo XIX”, Boletín de la Real academia Sevillana de Buenas Letras: Minervae Baeticae, 36: 187-204.
LÓPEZ RODRIGUEZ, R. (2011). La Comisión de Monumentos Históricos y Artísticos de Sevilla. Sevilla: Diputación de Sevilla.
MERCHÁN CANTISÁN, R. (1979). El deán López-Cepero y su colección pictórica. Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla.
RUIZ DE LACANAL RUIZ-MATEOS, Mª. D. (1994). Conservadores y Restauradores en la Historia de la Conservación y Restauración de Bienes Culturales: estudio del perfil y la formación. Madrid: Gráficas Olimpia.
RUIZ DE LACANAL RUIZ-MATEOS, Mª. D. (2018). Conservadores y restauradores. La historia de la conservación y restauración de bienes culturales. Sevilla: Universidad de Sevilla, Trea.
VALDIVIESO, E. (2009). “El expolio artístico de Sevilla durante la invasión francesa”, Boletín de la Real academia Sevillana de Buenas Letras. Minervae Baeticae, 37: 261-267.
VALDIVIESO, E. (2014). Antonio Cabral Bejarano. Sevilla: Diputación de Sevilla.
VEGA TORO, M. (2004). “El Museo de Bellas Artes de Sevilla hasta la creación de su primer reglamento”, Mus-A: Revista de los museos de Andalucía, 3: 56-64.
VICENTE RABANAQUE, Mª T.; SANTAMARINA CAMPOS, V.; SANTAMARINA CAMPOS, B.; et. al. (2008). “Del artista al restaurador. La construcción del espacio de la restauración como disciplina”, Arché, 3: 57-64.
VICENTE RABANAQUE, T. (2010). “La Real Academia de San Fernando como baluarte de la conservación patrimonial”, : Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 110-111: 177-189.
VICENTE RABANAQUE, T. (2012). El restaurador de obras de arte en España durante los siglos XVIII y XIX. Nacimiento y reconocimiento de una profesión. Valencia: Universitat Politècnica de València.
VIGARA ZAFRA, J. A. (2018). “La galería española de Luis Felipe de Orleáns y sus vinculaciones con el patrimonio pictórico de Córdoba”. Boletín de Arte, 32-33: 649–664.
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.