Recognise the landscape of Itálica through its historical graphic representation: a patrimonial reading
Abstract
The article proposes a procedure for heritage characterization of cultural landscapes based on diachronic analysis of graphic representations of the Roman city of Itálica, complementary to those already tested from the academic and administrative fields. The relevance of the landscape dimension of Itálica is due to its historical location and visibility, as well as for its current potential in the spatial and cultural articulation of the metropolitan area of Seville. Therefore, this case study is a paradigmatic example, evidencing the applicability of this methodology in the design of cultural and territorial planning policies. The interpretation carried out on a selection of images shows how the territory of Itálica has been communicated and understood at each historical stage -from engravings to photographs or collages. It has also allowed us to verify which are the material and immaterial attributes that have endured in the social imaginary, participating in the construction of the symbolic image of what is recognized today as a cultural landscape, beyond the administrative figure of protection and management.
Downloads
References
BELLIDO MÁRQUEZ, T. (2009). “Panorama historiográfico del anfiteatro de Itálica”, Romula, 8: 33-64.
BERGER, J. (2006). Sobre las propiedades del retrato fotográfico. Barcelona: GG mínima.
CABALLERO SÁNCHEZ J. V., FERNÁNDEZ SALINAS, V., GARCÍA VÁZQUEZ, I. et al. (2013). El paisaje en el Conjunto Arqueológico de Itálica. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación, Cultura y Deporte.
CABALLOS RUFINO A., MARTÍN FATUARTE, J. Y RODRÍGUEZ HIDALGO, J.M. (1999). Itálica Arqueológica. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Cultura.
CONSEJO DE EUROPA (2000). Convenio Europeo del Paisaje. Madrid: Ediciones del Ministerio de Cultura (2008) y del Ministerio de Medio Ambiente (2007).
FERNANDEZ-BACA CASARES, R., FERNÁNDEZ CACHO, S. Y SALMERÓN ESCOBAR, P. (2017). Guía del paisaje histórico urbano de Sevilla: documento divulgativo, PH Cuadernos, 31: 143. https://hdl.handle.net/11532/366950 [consulta: 7/7/2021].
FERNÁNDEZ CACHO, S. Y FERNÁNDEZ SALINAS, V. (ed.) (2010). Paisajes y patrimonio cultural en Andalucía: tiempo, usos e imágenes, PH Cuadernos, 27. https://hdl.handle.net/11532/263940 [consulta: 21/12/2023].
FERNÁNDEZ CACHO, S. (dir.) (2021). Criterios para la elaboración de guías de paisaje cultural, PH Cuadernos, 33. https://juntadeandalucia.es/organismos/culturaypatrimoniohistorico/iaph/servicios/publicaciones/detalle/79551.html [consulta 1/3/2022].
FLUSSER, V. (2001). Una filosofía de la fotografía. Madrid: Editorial Síntesis.
FÜRSTENAU TOGASHI, H. (2009). “Interpretación del paisaje: una tarea interdisciplinar”, Cuadernos de Geografía. Revista Colombiana de Geografía, 18: 71-81. https://doi.org/10.15446/rcdg.n18.13021 [consulta: 26/11/2023].
GADAMER, H. G. (2003). Verdad y Método. Salamanca: Ediciones SÍGUEME.
GARCÍA-CASASOLA, M. (2012). Memoria, tiempo y autenticidad tres ficciones para interpretar e intervenir el patrimonio. Tesis doctoral inédita. Sevilla: Universidad de Sevilla. http://hdl.handle.net/11441/24261 [consulta: 21/12/2023].
HARLEY, J.B. (2005). La nueva naturaleza de los mapas: ensayos sobre historia de la cartografía. México: Fondo de Cultura Económica.
LÓPEZ MARTÍN, E. (2018). Expresión gráfica del paisaje contemporáneo de las islas del Guadalquivir. Análisis arquitectónico y propuestas de comunicación. Tesis Doctoral Inédita. Sevilla: Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/75539 [consulta: 1/11/2023].
LUZÓN NOGUÉ, J. M. (1975). La Itálica de Adriano, Colección Arte Hispalense, 9. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.
LUZÓN NOGUÉ, J.M. (2019). Sevilla la Vieja. Un paseo histórico por las ruinas de Itálica. Sevilla: Focus-Abengoa.
MARURI ARANA, A. (2021). Otra mirada a la Bética: la expresión gráfica como herramienta de interpretación del paisaje cultural de Itálica. Trabajo Fin de Máster inédito. Sevilla: Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/132109 [consulta: 21/12/2023].
PRIETO DE LA VIESCA, C. (2017). Atlas de paisaje en el litoral: Articulación de los espacios vacantes mediante proyectos de paisaje. Tesis Doctoral Inédita. Sevilla: Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/70817 [consulta: 7/7/2021].
RODRÍGUEZ DE GUZMÁN SÁNCHEZ, S. (dir.) (2011). Plan Director Conjunto Arqueológico de Itálica. Documento de Avance 2011. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación, Cultura y Deporte.
SALMERÓN ESCOBAR, P. (dir.) (2004). Guía del Paisaje Cultural de la Ensenada de Bolonia. Avance. Sevilla: Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico. Junta de Andalucía https://www.juntadeandalucia.es/servicios/publicaciones/detalle/78685.html [consulta: 7/7/2021].
TEJEDOR CABRERA, A. (2013). Itálica, tiempo y paisaje. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.
TEJEDOR CABRERA, A., LINARES GÓMEZ DEL PULGAR, M., LÓPEZ SÁNCHEZ, M. et al. (coord.) (2020). Innovación para la gestión integrada del patrimonio, el paisaje y el turismo. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla. Colección Abierta, n.º 47. https://dx.doi.org/10.12795/9788447230150
ZOIDO NARANJO, F. (2006). “Paisaje e infraestructuras, una relación de interés mutuo”, Carreteras. Revista técnica de la Asociación Española de la Carretera, 150: 190-199.
ZUBELZU MÍNGUEZ, S. Y ALLENDE ÁLVAREZ, F. (2015). “El concepto de paisaje y sus elementos constituyentes: requisitos para la adecuada gestión del recurso y adaptación de los instrumentos legales en España”, Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 24: 29-42. https://doi.org/10.15446/rcdg.v24n1.41369
- Copyright and intellectual property belongs to author. Author guarantees editing and publishing rights to Ge-Conservación Journal, under a Creative Commons Attribution License. This license allows others to share the work with authorship and the original source of publication acknowledgement.
- Articles can be used for scientific and educational purposes but never for commercial use, being sanctioned by law.
- The whole content of the article is author’s responsibility.
- Ge-Conservación Journal and authors may establish additional agreements for non-exclusive distribution of the work version published at the Journal (for example, on institutional repositories or on a book) with acknowledgment of the original publication on this Journal.
- Author is allowed and encouraged to disseminate his works electronically (for example, on institutional repositories or on its own website) after being published on Ge-Conservación Journal. This will contribute for fruitful interchanges as also for wider and earlier citations of the author’s works.
- Author’s personal data will only be used for the Journal purposes and will not be given to others.