Didactic strategies based on research in undergraduate studies: conservation and restoration of pictorial heritage on cement supports

Keywords: conservation-restoration, casein paint, cement, fixative, consolidant, water-repellent, didactic, undergraduate degree

Abstract

The design and execution of a classroom didactic project is presented, which seeks to promote research strategies among undergraduate students in Conservation-Restoration at the Escuela Superior de Arte del Principado de Asturias. It focuses on the study of some fixation, consolidation and waterproofing treatments of pictorial heritage on concrete located outdoors, which offer multiple questions due to their contemporaneity and scarce research.

The didactic methodology is active, based on the scientific method and team learning. Some products recommended for the restoration of geomaterial heritage located outdoors are compared with other more innovative ones by specimens. The painting techniques chosen are: casein tempera and lime paint on cement mortar. Once cured, they are subjected to accelerated ageing cycles: humidity and temperature contrast and saline ageing. Visu chromatic change, hydrophobic and consolidating capacity are also evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alma María Barberena, Escuela Superior de Arte del Principado de Asturias (ESAPA)

Doctora en conservación, restauración y exposición de BBCC por la UCM. Profesora titular de conservación-restauración de escultura en la Escuela Superior de Arte del Principado de Asturias (ESAPA) desde 2004, especializada en conservación-restauración de geomateriales y metales, anteriormente, también en conservación de arte actual. 2000. Licenciada en BBAA: especialidad conservación-restauración de escultura (Universidad de Granada). De 2000 a 2004 conservadora-restauradora de patrimonio escultórico y mural. En 2006 obtiene el DEA por la Facultad de Pedagogía (Universidad de Vigo). Ha impartido y organizado cursos y jornadas de conservación-restauración de arte contemporáneo. En 2015 defiende su Tesis Doctoral: Conservación de esculturas de hormigón: efecto de consolidantes en pastas y morteros de cemento. Instituto de Ciencias de la Construcción Eduardo Torroja (CSIC) y Facultad de BBAA (UCM). Desde el 2012 he participado en publicaciones en congresos y revistas científicas sobre consolidación de materiales cementicios, restauración de metales y didáctica de la conservación-restauración del patrimonio.

María José Rodríguez Ruitiña, Escuela Superior de Arte del Principado de Asturias (ESAPA)

Profesora titular de conservación-restauración de pintura en la Escuela Superior de Arte del Principado de Asturias (ESAPA) desde 2003. Especialista en conservación y restauración de pintura mural y pintura sobre madera. En 1995 se licencia en BBAA en la especialidad de conservación-restauración de BBCC (pintura), por la Universidad Complutense de Madrid. Desde 2005 ha organizado y coordinado diferentes eventos relacionados con la conservación-restauración en la ESAPA y en ARA, tales como seminarios, cursos, jornadas de conservación-restauración, además de la participación en publicaciones sobre la didáctica de la conservación-restauración del patrimonio. Desde el 2015 forma parte de la Junta Rectora y del Consejo de Gerencia del “Centro de Escultura de Candás. Museo Antón” en Carreño (Principado de Asturias).

References

ACOSTA, S. (1996). La cera en pintura mural. Análisis e incorporación de los materiales sintéticos a la pintura a la cera, [Tesis de Doctorado, Universidad de la Laguna, Tenerife. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10136 [consulta: 7/5/2021].

AGUETE, A. et al. (2020). “Los desafíos de la conservación: el Parque del Pasatiempo de Betanzos (A Coruña)”. En XIII Jornadas Conservación y restauración: Materiales y técnicas innovadores para la conservación y restauración del hormigón: InnovaConcrete (Asturias: ESAPA). ATEMPO, 4: 192-197. atempo4.pdf (esapa.org) [consulta: 6/5/2021].

BALONIS-SANT, M. et al. (2013). “Preliminary results on biomimetic methods based on soluble Ammonium Phosphate precursors for the consolidation of archaeological wall paintings”. En Archaeological Chemistry VIII: Armitage, R. et al.; ACS Symposium Series 1147; American Chemical Society: Washington, DC: 420-447. https://doi.org/10.1021/bk-2013-1147.ch022. [consulta: 6/5/2021].

BAO, J. et al. (2020). “Influence of exposure environments and moisture content on water repellency of surface impregnation of cement-based materials”, Journal of Materials Research and Technology, 9 (6):12115-12125. https://doi.org/10.1016/j.jmrt.2020.08.046

BARBERENA, A. et al. (2019). “Use of nanosilica- or nanolime-additioned TEOS to consolidate cementitious materials in heritage structures: Physical and mechanical properties of mortars”, Cement and Concrete Composites, 95: 271-276. https://doi.org/10.1016/j.cemconcomp.2018.09.011 [consulta: 1/6/2021].

BARBERENA, A.M. (2015). Conservación de esculturas de hormigón: efecto de consolidantes en pastas y morteros de cemento. Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/38975/1/T37741.pdf [consulta: 10/6/2021].

BARBERENA, A.M. et al. (2014). “La investigación como proceso de validación de procesos de conservación-restauración: la formación del conservador-restaurador”. En Emerge 2014. Jornadas de Investigación Emergente en Conservación y Restauración de Patrimonio, Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, 1047-1055. http://hdl.handle.net/10251/47276 [consulta: 1/6/2021].

BAZZI, M. (1965). Enciclopedia de las técnicas pictóricas. Barcelona: Noguer (1ª Ed) (Traducido por Santos, R.).

BOE. (2010). “Real Decreto 635/2010, de 14 de mayo, por el que se regula el contenido básico de las enseñanzas artísticas superiores de Grado en Conservación y Restauración de Bienes Culturales establecidas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación”. BOE» núm. 137, de 5 de junio de 2010, 137.

BOPA (2014). “Decreto 44/2014, de 14 de mayo, por el que se establecen y desarrollan los planes de estudios de las enseñanzas artísticas superiores de Conservación y restauración de Bienes Culturales en el Principado de Asturias”. BOPA núm. 117, de 22 de mayo de 2014, 117.

CANO, B. et al. (2017). “Conservation of calcareous stone monuments: Screening different diammonium phosphate based formulations for countering phototrophic colonization”, Journal of Cultural Heritage, 27: 97-106. https://doi.org/10.1016/j.culher.2017.03.002 [consulta: 1/6/2021].

CAPUS (2020). “Conservation of Art in Public Spaces. Glossary”, Presentazione standard di PowerPoint (capusproject.eu) [consulta: 10/6/2021].

CTS. (2015). Ficha técnica del NANO ESTEL. https://shop-espana.ctseurope.com/documentacioncts/fichastecnicasweb2018/2.1consolidantes2016/nanoestelesp.pdf [consulta: 6/5/2021].

Departamento de Pintura Mural del Servicio de Conservación y Restauración de Obras de arte, Patrimonio arqueológico y Etnográfico (CROAPAE) del IPCE. (2017). “Proyecto de conservación y restauración de las pinturas y revestimientos murales de la iglesia de San Miguel de Lillo, Oviedo (Asturias)”. https://contrataciondelestado.es/wps/wcm/connect/ab72e367-ef58-47ed-bd60-5d080901c6ff/DOC20171020131407J170052+PROYECTO.pdf?MOD=AJPERES [consulta: 6/5/2021].

DOERNER, M. (1986). Los materiales de pintura y su empleo en el arte. Barcelona: Reverté (4ª Ed).

FERRAZZA, L. (2017). Nanomateriales basados en hidroxiapatita para la conservación del patrimonio cultural en soporte pétreo y pintura mural. Tesis de doctorado, Universitat Jaume I. Escola de Doctorat. http://dx.doi.org/10.6035/14104.2018.341317 [consulta: 4/5/2021].

FOLDER, R. (2001). “Prevención de la corrosión de refuerzo por tratamiento hidrofóbico del hormigón”. Garza, 46 (4): 227-238. https://doi.org/10.1051/matecconf/201928903006 [consulta: 6/5/2021].

FORT, R. (2007). “Polímeros sintéticos para la conservación de materiales pétreos”. En Ciencia y Tecnología para una conservación sostenible del patrimonio pétreo. Madrid: Ayuntamiento de San Sebastián de los Reyes: 71-82. http://digital.csic.es/bitstream/10261/8340/1/Fort_Fort_Pol%C3%ADmeros.pdf [consulta: 6/5/2021].

GARCÍA, O. et al. (1998). Guía práctica de la cal y el estuco. León: Editorial de los Oficios (1ª ed.).

GRAZIANI, G. et al. (2015). “Consolidation of porous carbonate stones by an innovative phosphate treatment: mechanical strengthening and physical-microstructural compatibility in comparison with TEOS-based treatments”. Heritage Science, 3(1): 1-6. https://doi.org/10.1186/s40494-014-0031-0 [consulta: 6/5/2021].

KEIM. “La historia de una idea revolucionaria.” Historia - Keimfarben [consulta: 6/5/2021].

LAUBSCH, H. (1979): Con la brocha y la pintura. Barcelona: Reverté (1ª Ed).

MA, X. et al. (2019). “Investigation of the Optical, Physical, and Chemical Interactions between Diammonium Hydrogen Phosphate (DAP) and Pigments”, Sustainability, 11 (14): 3803. https://doi.org/10.3390/su11143803 [consulta: 27/3/2021].

MACCHIA, A. et al. (2019). “Comparative study of protective coatings for the conservation of Urban Art”. En Journal of Cultural Heritage

Volume 41, January–February 2020, Pages 232-237. https://doi.org/10.1016/j.culher.2019.05.001 [consulta: 27/3/2021].

MARTÍNEZ, L. A. (2017). Nuevos materiales de construcción ecosostenibles por su acción superhidrofugante. Tesis de doctorado. Universidad de Cádiz. imprimirFicheroTesis.do (educacion.gob.es) [consulta: 7/5/2021].

MATTEINI, M. et al. (2011). “Ammonium Phosphates as Consolidating Agents for Carbonatic Stone Materials Used in Architecture and Cultural Heritage: Preliminary Research”, International Journal of Architectural Heritage, 5 (6): 717-736. https://doi.org/10.1080/15583058.2010.495445

MAYER, R. (1993). Materiales y técnicas del arte. Madrid: Hermann Blume (2ª Ed).

NATALI, I. et al. (2014). “Consolidation and protection by nanolime: Recent advances for the conservation of the graffiti, Carceri dello Steri Palermo and of the 18th century lunettes, SS. Giuda e Simone Cloister, Corniola (Empoli)”, Journal of Cultural Heritage, 15 (2): 151-158. https://doi.org/10.1016/j.culher.2013.03.002 [consulta: 7/5/2021].

NORTE, A. et al. (2016). “Biomimetic hydroxyapatite as a new consolidating agent for archaeological bone”, Studies in Conservation, 61 (3): 146-161. https://doi.org/10.1016/j.culher.2021.01.005 [consulta: 7/5/2021].

OSCA, J. (2006). “El empleo de consolidantes inorgánicos y organosilíceos como alternativa a los consolidantes orgánicos”. En Tratamientos y metodologías de conservación de pinturas murales. Actas del seminario sobre restauración de pinturas murales. Aguilar de Campoo (Palencia): 10-46.

PEDROLA, A. (2004). Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Barcelona: Ariel (3ª ed.).

PÉREZ, J.L. et al. (1995). “Effects of consolidants and water repellent treatments on the porosity and pore size distribution of limestones”. En Métodos de evaluación de productos para la conservación de materiales porosos de construcción de monumentos: preprints del coloquio internacional, Roma. http://www.bcin.ca/Interface/openbcin.cgi?submit=submit&Chinkey=161047 [consulta: 6/5/2021].

RESTAUROTECNICA. “Caseina lattica extra”. https://restaurotecnica.it/prodotti-per-categoria/restauro/resine-naturali/resine-naturali/caseina-lattica-extra?search_query=caseina&results=2 [consulta 10/05/2021].

SALAZAR, R. (2017). “Didáctica de la Investigación. Un medio para fortalecer la Investigación en la Carrera de Historia”. Educación Superior Revista Científica Cepies, 3 (1): 79-83. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832017000200009&lng=es&tlng=es [consulta: 6/5/2021].

SANTILLÁN-AGUIRRE, J.P. et al. (2020). “STEAM como metodología activa de aprendizaje en la educación superior”. Polo del Conocimiento, 5: 467-492. https://doi.org/10.23857/pc.v5i8.1599 [consulta: 11/5/2021].

SASSONI et al. (2015). “Repair of sugaring marble by ammonium phosphate: comparison with ethyl silicate and ammonium oxalate and pilot application to historic artifact”, Materials and Design, 88: 1145-1157. https://doi.org/10.1016/j.matdes.2015.09.101 [consulta: 11/5/2021].

SASSONI, E. et al. (2020). “Nanolime, nanosilica or ammonium phosphate? Laboratory and field study on consolidation of a byzantine marble sarcophagus”, Construction and Building Materials, 262: 120784. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2020.120784 [consulta: 11/5/2021].

SASSONI, E. Y FRAZONI, E. (2020). “Lime and cement mortar consolidation by ammonium phosphate”, Construction and Building Materials, 245: 18409. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2020.118409 [consulta: 17/5/2021].

SILVA, J. y MANTURANA, D. (2017). “Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior”, Innovación educativa (México, DF), 17 (73): 117-131. http://repositoriodigital.ipn.mx/handle/123456789/23407 [consulta: 7/5/2021].

TAGLIERI, G. et al. (2017). “Eco-compatible protective treatments on an Italian historic mortar (XIV century)”, Journal of Cultural Heritage, 25: 135-141. https://doi.org/10.1016/j.culher.2016.12.008 [consulta: 10/5/2021].

UNE-EN 15898. (2012). Conservación del patrimonio cultural. Principales términos generales y definiciones. AENOR. Madrid.

VARAS, M.J., ÁLVAREZ DEL BUERGO, M., y FORT, R. (2007): “Piedras artificiales: morteros y hormigones. El cemento como máximo representante de estos materiales de construcción”. En Instituto de Geología Económica (ed.), Ciencia, Tecnología y Sociedad para una Conservación sostenible del Patrimonio Pétreo, Delegación de Cultura del Ayuntamiento de San Sebastián de los Reyes. Madrid, 179-189. http://hdl.handle.net/10261/8631 [consulta: 25/4/2021].

VV.AA (2013). “Proyecto Coremans: Criterios de intervención en materiales pétreos”, IPCE. https://www.bing.com/search?q=proyecto+coremans&cvid=2526f8ea88904b1ea10e48a5fa57088b&aqs=edge..69i57j69i60l2.2889j0j4&FORM=ANAB01&PC=U531 [consulta: 6/5/2021].

VV.AA. (2014). “On Practice in Conservation-Restoration Education”, en ENCoRE. PracticePaper2014.pdf (encore-edu.org) [consulta: 6/5/2021].

XIANG, H. et al., (2014). “An exploratory study of the deterioration mechanism of ancient wall-paintings based on thermal and moisture expansion property analysis”, Journal of Archaeological Science, 42: 194-200. https://doi.org/10.1016/j.jas.2013.10.035 [consulta: 6/5/2021].

YAGÜE, S. (2015). Consolidación con materiales inorgánicos en restauración de pintura mural. La Visión de la “Scuola Fiorentina”. [Tesis de doctorado, Universidad Politécnica de Valencia]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=156777 [consulta: 6/5/2021].

YANG, F. et al. (2011). Biomimic conservation of weathered calcareous stone by apatite”, New Journal of Chemistry, 35 (4): 887-892. https://doi.org/10.1039/C0NJ00783H [consulta: 18/5/2021].

ZALBIDEA, M.A. Y SAN MARÍN, A. (2011-2012). “El uso de la pintura a la cal: ventajas e inconvenientes de su aplicación (con aditivos como la caseína y el aceite) sobre morteros tradicionales”, ARCHÉ, 6-7: 506-513 https://riunet.upv.es/handle/10251/34639

Published
2021-12-17
How to Cite
Barberena, A. M., & Rodríguez Ruitiña, M. J. (2021). Didactic strategies based on research in undergraduate studies: conservation and restoration of pictorial heritage on cement supports. Ge-Conservacion, 20(1), 246-260. https://doi.org/10.37558/gec.v20i1.1072