The retouching in Maria Lai’s outdoor artworks: documenting Ulassai’s open-air museum

  • Rita Salis University of Pisa
Palavras-chave: arte ambiental, local específico, acrílico, reintegração de cores, documentação

Resumo

De 1981 a 2009, Maria Lai criou uma série de obras de arte ao ar livre, específicas de cada local, feitas de materiais diferentes (sobretudo cimento, depois pintados com acrílico) localizadas na sua cidade natal, Ulassai (Sardenha), que se tornou um museu ao ar livre. Este artigo centra-se num projeto referente a cada obra de arte, com a criação de um registro de documentação sobre a sua história e sobre as suas questões de conservação. Ao longo dos anos, as intervenções de retoque e repintura foram realizadas pela artista e pelos trabalhadores locais, sem que nenhum conservador-restaurador estivesse envolvido no processo. O artigo também visa fornecer uma descrição dessas intervenções com foco em três estudos de caso, explorando os desafios relacionados à manutenção, particularmente os que envolvem retoques e repinturas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia Autor

Rita Salis, University of Pisa

Rita Salis is an art historian, her research focuses on contemporary art and its conservation, in particular about public and relational art. In 2018 she obtained a post-degree specialisation diploma with honours in Historic and Artistic Heritage at Pisa’s University, with a dissertation on Maria Lai. In 2012 she received her First level master in “Conservation and restoration of Contemporary Works of Art” (Opificio delle Pietre Dure - Florence). In 2009 she obtained a master’s degree with honours in Art History at the University of Pisa. Throughout the years Rita has worked with both public and private institutions. For the last two years she has been the recipient of a scholarship with the School of specialization in artistical and historical heritage of the university of Pisa. She is currently the course facilitator for the school and she is also responsible for the promotion and communication of the activities and events promoted by the institution.

Referências

BATTISTA, M. G. (2015). “Azioni e interventi ambientali”. In Ricucire il mondo, Sewing up the world,

CASAVECCHIA, B., GIUSTI, L., MONTALDO, A. M. (eds.) (2015). Cagliari: Musei Civici; Nuoro: Museo Man; Ulassai: Fondazione Stazione dell’arte, 186-199.

BEERKENS, L., LEARNE, T. (eds.) (2014). Conserving Outdoor Painted Sculpture: Proceedings from the Interim Meeting of the Modern Materials and Contemporary Art Working Group of ICOM_CC, Kröller Muller Museum, Otterlo, The Netherlands, 4-5 June 2013: Getty Conservation Institute: 12-29, 65-71.

BERENGO GARDIN, P., FINELLI, L. (1982). “Ulassai 1981: festa come opera d’arte”, Storia della citta, 20/21: 111-132

CARTISANI, E., TOGNON, C., CACIAGLI, S., SALVADORI, B. (2018). “Outdoor Art: cataloguing the public contemporary sculptures in Florence”, International Journal of Conservation Science, 9: 667-676.

CONSIDINE, B., WOLFE, J., POSNER, K., BOUCHARD, M. (2010). Conserving Outdoor Sculpture: The Stark Collection at the Getty Center. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 25-76.

CORETTI, P. (2019). “L’arte di Maria Lai tra i progetti finanziati dai Luoghi del cuore”, La Nuova Sardegna, 37.

DI GIOVANNI, C. (2009). Ansia di infinito, documentary: SGR Studio.

PIETROMARCHI, S., LEONARDELLI, L. (eds.) (2019). Maria Lai, Tenendo per mano il sole, Holding the sun by the hand, Maxxi Museum, 19/06/ 2019- 12/01/2020: Five Continents.

PIOSELLI A.(2015), L’arte nello spazio urbano. L’esperienza italiana dal 1968 a oggi, Monza: Johan & Levi Editore, 2015: 103-104.

PONTIGGIA, E. (2017). Maria Lai, Arte e relazione, Nuoro 2017.

SALIS, R. (2006). Andende andende: i presepi di Maria Lai, tesi di laurea triennale in Conservazione dei Beni Culturali, corso in Beni storico-artistici, Università della Tuscia, relatore E. Cristallini, a.a. 2005-2006

SALIS, R. (2018). La vita delle opere: arte ambientale di Maria Lai a Nuoro e a Sassari, tesi della Scuola di Specializzazione in Beni storico artistici, relatore professoressa Antonella Gioli, Università di Pisa, a.a. 2017/2018.

SUNARA, S., THORN, A. (2018), The conservation of Sculpture Parks, conferenze Spark: Conservation of Sculpture Parks, Sisak, September 14-16, 2015, Archetype Publications Ltd, London, 72-119.

VANALI, R. (5/10/2013). “Pulire l’arte per non metterla da parte. Per Maria Lai”, Artribune. http://www.artribune.com/attualita/2013/10/pulire-larte-per-non-metterla-da-parte-per-maria-lai/. [last consultation 24/11/2019]

Press release, Maria Lai, Art in Public Space, in Artribune. https://www.artribune.com/mostre-evento-arte/maria-lai-art-in-public-space/. [last consultation 24/11/2019]

Publicado
2020-12-10
Como Citar
Salis, R. (2020). The retouching in Maria Lai’s outdoor artworks: documenting Ulassai’s open-air museum. Ge-Conservacion, 18, 200-206. https://doi.org/10.37558/gec.v18i1.818
Secção
Suplemento