Saint Rosalie Interceding for the Plague-stricken of Palermo, in the Epiarte Collection: Its Technique, Materials and Connection with Anthony van Dyck

Keywords: Saint Rosalie, 17th century, Anthony van Dyck, painting, technique and materials, Flanders, Italy, Spain

Abstract

This paper focuses on the study and documentation of the technique and materials of the oil on canvas Saint Rosalie Interceding for the Plague stricken of Palermo, belonging to the Epiarte Collection, in order to contribute to its knowledge and conservation, as well as to delve into its connection with the Flemish Anthony van Dyck and his workshop, to whom it is attributed. To these purposes, the direct visual examination of the work has been complemented with data from its most recent restoration report, chemical analysis and documentary sources on the matter. The results have been compared with those related to two paintings with the same subject and composition, made by Van Dyck around 1624 in Italy and, so as to achieve more precise conclusions, this information has also been checked against that obtained from other works he made in different places and periods of his activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamara Alba González-Fanjul, Instituto Moll. Centro de Investigación de Pintura Flamenca

Doctora y licenciada en Bellas Artes, respectivamente, por la Universidad Complutense de Madrid y la de Sevilla, especializada en Conservación-Restauración de Patrimonio Histórico-Artístico. Desde mediados de 2017, forma parte del Departamento de Investigación del Instituto Moll. Centro de Investigación de Pintura Flamenca, donde contribuye al estudio, documentación, conservación y difusión de la colección Epiarte, al igual que al conocimiento de materiales y técnicas pictóricas utilizados en Europa entre los siglos XV y XVIII.
Anteriormente, trabajó para el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, analizando e interpretando la documentación técnica de la pintura de Picasso Guernica, al igual que para el Instituto del Patrimonio Cultural de España, estudiando dos retablos atribuidos a Juan de Flandes y a su Escuela y colaborando en varios proyectos e investigaciones del Servicio de Estudios Físicos, entre los que destaca el hallazgo y estudio del retrato femenino localizado bajo la obra de Goya Retrato de Jovellanos con el arenal de San Lorenzo al fondo. Asimismo, fue Colaboradora Honorífica y Becaria Predoctoral del Departamento de Pintura y Restauración de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid, donde defendió su tesis doctoral La construcción de los soportes pictóricos de madera en Castilla. Siglos XV y XVI, reconocida con el Premio Extraordinario de Doctorado 2014-2015.
Es autora de capítulos de libros y de diversas publicaciones en revistas especializadas como ECR (Estudos de Conservação e Restauro), GE-Conservación y Philostrato. Revista de Historia y Arte, así como en congresos internacionales organizados por el Grupo Español del IIC (GEIIC), la Asociación Española de Ensayos No Destructivos (AEND) y el Centre for Art Technological Studies and Conservation (CATS).

References

AINSWORTH, M.; BREALEY, J.; HAVERKAMP-BEGEMANN, E. et al. (1982). “Paintings by Van Dyck, Vermeer, and Rembrandt Reconsidered Through Autoradiography”. En Art and Autoradiography: Insights into the Genesis of Paintings by Rembrandt, Van Dyck, and Vermeer, VV. AA. New York: The Metropolitan Museum of Art, 9-100.

ALBA, L. (2015). “Los soportes textiles utilizados por los pintores españoles a lo largo del siglo XVII: contexto histórico y estudio técnico a través de la radiografía” [en línea]. Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

ALBA, L.; JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2012 a). “Aquiles descubierto por Ulises y Diomedes”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 365-367.

ALBA, L.; JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2012 b). “El Prendimiento”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 375-377.

ALBA, L.; JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2012 c). “Introducción a los estudios técnicos: la práctica artística del joven Van Dyck”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 337-347.

ALBA, L.; JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2012 d). “La Coronación de espinas”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 361-364.

ALBA, L.; JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2012 e). “La Lamentación”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 368-371.

ALBA, L.; JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2012 f). “La serpiente de metal”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 352-354.

ALBA, L.; JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2012 g). “Los desposorios místicos de Santa Catalina”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 355-358.

BARNES, S. et alii. (2004). Van Dyck, a Complete Catalogue of the Paintings. New Haven and London: Yale University Press.

BRUQUETAS, R. (1998). “Reglas para pintar. Un manuscrito anónimo de finales del siglo XVI”, PH, 24: 33-44.

BRUQUETAS, R. (2002). Técnicas y materiales de la pintura española en los Siglos de Oro. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

CALVO, A. (1997). Conservación y restauración. Materiales, técnicas y procedimientos: De la A a la Z. Barcelona: del Serbal.

CALVO, A. (2002). Conservación y restauración de pintura sobre lienzo. Barcelona: del Serbal.

CASTANY, F. (1949). Diccionario de Tejidos. Etimología, origen, arte, historia y fabricación de los más importantes tejidos clásicos y modernos. Barcelona: Gustavo Gili.

COVARRUBIAS, S. (1611). Tesoro de la Lengua castellana o española. Madrid: Imprenta de Luis Sánchez.

DELAMARE, F. Y GUINEAU, B. (2000). Los colores. Historia de los pigmentos y colorantes. Barcelona: Ediciones B, S. A.

DÍAZ PADRÓN, M. (1976). “La pintura flamenca del siglo XVII en España”, II. Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

DÍAZ PADRÓN, M. (2012). Van Dyck en España, I. Barcelona: Editorial Prensa Ibérica.

DIÉGUEZ, A. (2020 a). Saint Rosalie Borne Up to Heaven by Angels: A Work by Anton van Dyck and his Workshop. Barcelona: Epiarte S.L.

DIÉGUEZ, A. (2020 b). Santa Rosalía llevada al cielo por ángeles, una obra de Anton van Dyck y su taller. Barcelona: Epiarte S.L.

EASTAUGH, N.; WALSH, V.; CHAPLIN, T. et al. (2004). Pigment Compendium. A Dictionary of Historical Pigments. Oxford: Elsevier.

GRITT, S. (2012). “Dejad que los niños se acerquen a mí”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 359-360.

HARTH, A. et al. (2017). “The Young Van Dyck’s Fingerprint: a Technical Approach to Assess the Authenticity of a Disputed Painting”, Heritage Science, 5, 22: 1-13. https://doi.org/10.1186/s40494-017-0136-3

JOVER, M. Y GAYO, M. D. (2014). “’This they used in Madrid’: the ground layer in paintings on canvas in 17th-century Madrid”. En Making and Transforming Art: Technology and Interpretation, Dubois, H. et alii. (eds.). London: Archetype, 40-46.

KASL, R. (2012). “La entrada de Cristo en Jerusalén”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 348-349.

KIRBY, J. (1999). “The Painter’s Trade in the Seventeenth Century: Theory and Practice”, National Gallery Technical Bulletin. Painting in Antwerp and London: Rubens and Van Dyck, 20: 5-49.

LARSEN, E. (1988). The Paintings of Anthony van Dyck. Düsseldorf: Luca Verlag Freren. 2 vols.

LAURIE, A. P. (1910). The materials of the painter’s craft in Europe and Egypt from earliest times to the end of the XVIIth century, with some account of their preparation and use. London & Edimburgh: T.N. Foulis.

Madrid, Archivo del Instituto Moll (AIM), ALONSO BLÁZQUEZ, I. (2019). “Memoria final de la restauración del lienzo Santa Rosalía ascendida a los cielos de Anton van Dyck”, Informe de restauración inédito.

Madrid, Archivo del Instituto Moll (AIM), SÁNCHEZ LEDESMA, A. Y VEGA BOLAÑOS, L. (2018). “Estudio de los materiales presentes en una pintura sobre lienzo titulada: Santa Rosalía en Gloria, intercede por el fin de la plaga en Palermo”, Informe inédito de Arte-Lab S.L.

NEUMEISTER, M. (ed.) (2019). Van Dyck. Gemälde von Anthonis van Dyck. München: Hirmer.

OBERMEIER, A.; STEGE, H.; ORTNER, E. et al. (2019). “Die Grundierungen der Gemälde Anthonis van Dycks”. En Van Dyck. Gemälde von Anthonis van Dyck, Neumeister, M. (ed.). München: Hirmer, 344-357.

PACHECO, F. (1990). El Arte de la Pintura. Madrid: Cátedra.

PALOMINO, A. (1797). El Museo Pictórico, y escala óptica. Práctica de la pintura, en que se trata del modo de pintar á el olio, temple, y fresco, con la resolucion de todas las dudas que en su manipulacion pueden ocurrir. Y de la perspectiva comun, la de techos, ángulos, teatros, y monumentos de perspectiva, y otras cosas muy especiales, con la direccion y documentos para las ideas ó asuntos de las obras de que se ponen algunos exemplares, t. 2. Madrid: Imprenta de Sancha.

PARRILLA, M. A. (2007). El Arte de los Pigmentos. Análisis histórico-artístico de su evolución a partir de los tratados españoles de Francisco Pacheco y Antonio Palomino. Valencia: Universitat de València.

RIDGE, J. (2012). “San Sebastián atado para el martirio”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 372-374.

ROY, A. (1999). “The National Gallery Van Dyck’s: Technique and Development”, National Gallery Technicall Bulletin, 20: 50-83.

SALOMON, X. (2012). Van Dyck in Sicily. 1624-1625 Painting and the Plague. Milano: Silvana Editoriale.

SANCHEZ-BARRIGA, A., JIMENEZ, P., GOMEZ, M. et al. (2014). “Cristo y la mujer adúltera. Intervención y estudio de un lienzo de Anton van Dyck”. En Informes y trabajos 10, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 71-95.

STERLING, C. (1939). “Van Dyck’s Paintings of Saint Rosalie”, The Burlington Magazine, 74, 431: 53-63.

THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART, “Santa Rosalía intercede por los afectados por la peste de Palermo”. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/436257?&searchField=All&sortBy=Relevance&ft=van+Dyck&offset=0&rpp=20&pos=3 [consulta: 12/04/2022]

THISTLEWOOD, J. (2012). “La Lamentación”. En El joven Van Dyck, Vergara, A. y Lammertse, F. (eds.). Madrid: Museo Nacional del Prado, 350-351.

TIMÓN, M. P. (2002). El marco en España. Del mundo romano al inicio del Modernismo. Madrid: Humanes, Publicaciones europeas de arte.

VERGARA, A.; ALBA, L. Y GAYO, M. D. (2013). “Rubens in Madrid (1628-29): New Technical Evidence Concerning his Copies after Titian, and a New Portrait”, Boletín del Museo del Prado, 31: 18-33.

VERGARA, A. y LAMMERTSE, F. (eds.) (2012). El joven Van Dyck. Madrid: Museo Nacional del Prado.

WHITE, R. (1999). “Van Dyck’s Paint Medium”, National Gallery Technical Bulletin, 20: 84-88.

Published
2023-02-03
How to Cite
Alba González-Fanjul, T. (2023). Saint Rosalie Interceding for the Plague-stricken of Palermo, in the Epiarte Collection: Its Technique, Materials and Connection with Anthony van Dyck. Ge-Conservacion, 23(1), 7-17. https://doi.org/10.37558/gec.v23i1.859