The retouching on archaeological metal artifacts: reflections and proposals, between theory and practice

  • Vilma Basilissi Istituto Centrale per il Restauro
  • Simona Pannuzi Institute of restauration, Rome (ICR)
  • Laura Rivaroli Freelance, Roma
Palabras clave: Artefactos metálicos, retoques, reintegración, textura, lagunas

Resumen

Cuando se considera la restauración de artefactos metálicos arqueológicos, la reconstrucción y el tratamiento cromático de las lagunas generalmente determinan la lectura correcta del objeto, lo que sugiere su morfología original y el color externo asociado con las superficies degradadas. Sin embargo, para tales artefactos, es particularmente común tratar con una notable diversidad de reconstrucciones e integraciones relacionadas con concepciones, generalmente basadas en principios opuestos, que van desde la integración mimética hasta el rigor estricto. El objetivo del presente trabajo es contribuir para la definición de un protocolo de intervención conservativa basado en la reversibilidad, para obtener una presentación correcta y ampliamente perceptiva del trabajo de restauración para este tipo de artefactos, con el objetivo de su reconstrucción formal y reintegración estética.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

Vilma Basilissi, Istituto Centrale per il Restauro

Vilma Basilissi is graduated and specialized at ICR of Rome in 1996. From the 2002 she is a restorer focusing in conservation and restoration of metal and alloy artefacts at the Institute of restauration (ICR) of Rome and lecturer at the ICR High School (SAF ICR).

Simona Pannuzi, Institute of restauration, Rome (ICR)

Simona Pannuzi is graduated and specialised in Medieval Archaeology at the University of Rome “La Sapienza”. For almost twenty years has been functionary archaeologist of the Italian Ministry of Culture and she worked in the Archaeological Superintendence of Ostia. Actually in ISCR she is the Director of some researches about polychromy and gilding on the Italian and medieval and renaissance sculptures, also with the collaboration of the Czechoslovakian University of Olomouc, the research about polychromy and gilding of the Gandharan sculptures in collaboration with various partners and Sostituire dopo “and the “:
conservation and restauration projects on artworks of different materials (e.g. metals, stuccos, stones, frescos).

Laura Rivaroli, Freelance, Roma

Laura Rivaroli is a restorer of artefacts in metal, ceramics and other materials. She graduated from the ICR of Rome in 2010 and works free-lance for private and public commissioners. She is vice president of YOCOCU (Youth in Conservation of Cultural Heritage).

Citas

ANGELUCCI, S. (2006). “Materia come “struttura” e materia come “aspetto”. Dalla teoria alla prassi”. In La Teoria del restauro nel Novecento da Riegl a Brandi, Andaloro, M. Firenze: Nardini, 285-294.

BANDINI, G. (1992). Forma e immagine: ossia considerazioni sul problema delle lacune nelle ceramiche, Faenza, n.º 78, 3-4: 223-230, LIII-LV.

BASILISSI W., GIOMMI M., GUIDA G., MARIOTTINI M., PANNUZI S. (2016). “(Ri)portati alla luce: gli armamenti del guerriero. Nota preliminare sull’intervento conservativo ISCR su elementi di armatura in bronzo di epoca arcaica”. In Dalla Valdelsa al Conero. Ricerche di archeologia e topografia storica in ricordo di Giuliano De Marinis, Baldini, G. and Giroldini, P. (coord.). Firenze: All’Insegna del Giglio, 415-419.

BASILISSI, W. (2013). “Un reperto metallico dallo scavo del Padiglione 18. L’ intervento conservativo”. In Gli dei propizi. La Basilica Hilariana nel contesto dello scavo dell’Ospedale Militare Celio (1987-2000), Palazzo, P. and Pavolini C. (coord.). Roma: EDIZIONI QUASAR, 372-375.

BRANDI, C. (1977). Teoria del restauro. Torino: Einaudi.

CAGNINI, A., DE MARCO, M., GALEOTTI, M., MICHELUCCI, M., SORELLA, F. (2006). “Lacuna e integrazione nelle ceramiche archeologiche. Proposte e sperimentazioni in odor di eresia nel restauro di un cratere apulo a figure rosse del Museo di Fiesole”, OPD Restauro, n.º18: 164-176, https://www.jstor.org/stable/24395041.

D’ERCOLE, V. (2019). “CATALOGO. Sezione 5. The valour of the warrior. Schede Catalogo 110,111,112”. In Colori degli Etruschi – Colors of the Etruscans. Tesori di terracotta alla Centrale Montemartini – Terracotta treasures at the Centrale Montemartini, Roma: Gangemi, 215-216.

GAETANI, M. C. (2006). “La reintegrazione delle lacune attraverso la tecnica del tratteggio: Considerazioni sul metodo. Dalla teoria alla prassi”. In La Teoria del restauro nel Novecento da Riegl a Brandi, Andaloro, M. Firenze: Nardini, 277-284.

GIANNINI, C. (coord.) (2010). Dizionario del restauro. Tecniche diagnostica conservazione, Firenze: Nardini, 96.

MELUCCO VACCARO, A. (1989). Archeologia e restauro. Milano: Il Saggiatore.

Publicado
2020-12-10
Cómo citar
Basilissi, V., Pannuzi, S., & Rivaroli, L. (2020). The retouching on archaeological metal artifacts: reflections and proposals, between theory and practice. Ge-Conservacion, 18, 356-361. https://doi.org/10.37558/gec.v18i1.831
Sección
Suplemento