Street Art museums. The state of the art

  • Rosa Senserrich Espuñes Universidad de Barcelona
  • Elena Gayo Diputación Provincial de Ciudad Real
Keywords: street art, street art museum, cultural management of street art, public art, urban art

Abstract

The concept of “urban art museum” is currently being used to describe a wide variety of spaces of a very diverse nature without too many ties in common. Thus, there are urban art museums created from a more traditional perspective, that is, enclosed spaces, with the work concentrated within its walls, as opposed to others, more innovative, located in open spaces or with works scattered throughout the city. There are also museums that lack any type of materiality, and that exist exclusively in the virtual space. The initial vision of the creators of these spaces is also extremely varied and pursues objectives that range from wanting to be considered as anti-museums to integration into the existing network of contemporary art museums.
This compilation aims to be a catalog of initiatives that complements the articles in this monograph, to facilitate an orderly and detailed study of existing initiatives. To understand how divergent entities come to merge, museums and urban art, it is necessary to analyze the reasons that lead the creators of these spaces to identify them in their own way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Senserrich Espuñes, Universidad de Barcelona

Rosa Senserrich Espuñes  - Licenciada en Bellas Artes por la Universidad de Barcelona (UB) con la especialidad de Restauración (1987). Ha ejercido como técnico superior en conservación-restauración de pintura mural y decoraciones arquitectónicas, trabajando para diferentes instituciones y museos en Cataluña y Aragón. En paralelo, ha combinado su profesión con la docencia, siendo contratada como profesora asociada por la Universidad de Barcelona (2010-17), dentro del Departamento de Artes y Conservación-Restauración de la Facultad de Bellas Artes, como responsable de la asignatura de Grado Tratamientos aplicados a la pintura mural, y de Máster Pintura mural: entre el contexto arquitectónico y el museístico. Actualmente se dedica a la investigación independiente, y es miembro de la asociación de Conservadores y Restauradores de Cataluña (CRAC), del grupo de trabajo de Arte Urbano perteneciente al grupo español del International Institute for Conservation of historic and artistic Works (GEIIC) y del comité científico de la revista digital “Mural Street Art Conservation”, creada por el Observatorio de Arte Urbano en 2015. 
https://www.researchgate.net/profile/Rosa_Senserrich/research

Elena Gayo, Diputación Provincial de Ciudad Real

Elena García Gayo - Titulada en Conservación Restauración de Bienes Culturales por la ESCRBC de Madrid. Conservadora-Restauradora del Servicio de Patrimonio Cultural de la Diputación Provincial de Ciudad Real. Paralelamente, es coordinadora de los grupos de trabajo, y del de Arte Urbano, del grupo español del International Institute for Conservation, GEIIC, desde 2015. Colabora con la Comisión de Seguimiento del Plan Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural del siglo XX en representación del GEIIC. Crea y administra el Observatorio de Arte Urbano. Dirige y edita la revista digital especializada Mural Street Art Conservation. Coordinó el primer monográfico anexo al nº10, Arte Urbano: Conservación y Restauración de intervenciones contemporáneas, de la revista digital ge-conservación, en 2016. http://observatoriodearteurbano.org
https://independent.academia.edu/EGayo

Published
2019-12-11
How to Cite
Senserrich Espuñes, R., & Gayo, E. (2019). Street Art museums. The state of the art. Ge-Conservacion, 16, 244-254. https://doi.org/10.37558/gec.v16i0.713