A stylistic and technical analysis of an uncataloged british lacquer cabinet from the 18th century and kept in Spain

  • Cristina Ordóñez Goded arcaz restauración
  • Luis Rodrigo Rodríguez Simón Departamento de Pintura. Facultad de Bellas Artes. Granada
Keywords: cabinet, bookcase, lacquer, japanning, Grendey, Lazano, National Museum of Decorative Arts, scientific studies

Abstract

In this article we will deal with the study of a British lacquer cabinet from the 18th century. It forms part of a private Andalusian collection. The aim of this study is to suggest it may form part of the Lazcano Suite, a collection of pieces of furniture which arrived in Spain in the XVIII century direct from the workshop of the famous cabinet maker Gile Grendey (1693 - 1780). With this aim in mind, stylistic and technical analyses have been performed to pinpoint the technical, structural and ornamental process of this cabinet. These studies are accompanied by a comparative analysis, both stylistic and technical, in the company of similar pieces attributed to the same origin and kept in collections in different countries. Special attention has been paid to two Grendey bookcases kept by the National Museum of Decorative Arts in Madrid.

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Author Biographies

Cristina Ordóñez Goded, arcaz restauración

Cristina Ordóñez Goded: Doctora en Historia del Arte. Restauradora de Mobiliario. Socia fundadora de Arcaz Restauración S.L Investigadora independiente. Ha impartido clases y conferencias y dirigido Seminarios sobre la profesión en distintos Centros de Estudio y Universidades dentro y fuera de España. Es autora de diversas publicaciones relacionadas con la Conservación y las técnicas del mobiliario, tanto en medios nacionales como internacionales.

Luis Rodrigo Rodríguez Simón, Departamento de Pintura. Facultad de Bellas Artes. Granada

Luis Rodrigo Rodríguez Simón: Doctor en Bellas Artes. Profesor Titular de Restauración. Departamento de Pintura. Facultad de Bellas Artes. Universidad de Granada.

Su actividad investigadora está relacionada con el estudio de pinturas y obras de arte con radiaciones electromagnéticas (rayos X, reflectografía Infrarroja, UV, colorimetría), así como en el análisis de pigmentos (SEM-EDX) y aglutinantes (CG-MS) e interpretaciones estratigráficas. Con la finalidad de investigar en las técnicas artísticas, procesos creativos y en la autentificación y atribución de pinturas y bienes culturales.

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Published
2018-06-29
How to Cite
Ordóñez Goded, C., & Rodríguez Simón, L. R. (2018). A stylistic and technical analysis of an uncataloged british lacquer cabinet from the 18th century and kept in Spain. Ge-Conservacion, 13, 17-28. https://doi.org/10.37558/gec.v13i0.570