Critical study on the current political destruction of the urban monument

Keywords: Monuments, City, Politics, Iconoclasm, Vandalism, Social Movements

Abstract

This study has focused on the current conflict of citizens with public monuments as shown by several events of vandalism attacks reported in the media. Based on the hypothesis of a failed artistic-historical representation that eludes the reality of the political context and the emotional reactions of certain social movements, we present a critical study articulated between visual studies, politics, and the philosophy of art. Among the most relevant conclusions, we highlight the crisis of the symbolic value of the narratives that represent these images of the past, the violent reactions of social movements that denounce the occupation of public space when the spectator’s gaze on the object generates public opinion and the popular opposition in vandalism in the face of the non-existence of an institutional iconoclastic programme that revises the resignification of monuments in the present times.

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Author Biography

Fernando Ramón Contreras Medina, Profesor Titular de la Universidad de Sevilla Vicedecano de la Facultad de Comunicación

Doctor en Filosofía y en Ciencias de la Información y licenciado en Bellas Artes (Diseño y Grabado). Realizó estudios en la licenciatura de Biología, Diseño Industrial y Comunicación Audiovisual. Actualmente es profesor de Cibercultura en el Departamento de Periodismo 1 de la Universidad de Sevilla y de Arte, Tecnología y Comunicación en el Máster de Comunicación y Cultura. Es Vicedecano de la Facultad de Comunicación (12 años) y director del Grupo de Investigación de Tecnología, Arte, Documentación y Comunicación del Plan Andaluz de Investigación (PAIDI HUM868). Ha publicado textos (libros y artículos) sobre Filosofía de la Comunicación, Estudios Visuales, Arte y Teoría de la Cultura. Es autor de “El cibermundo. Dialéctica del discurso informático” (1998), uno de los primeros estudios narrativos en España sobre el videojuego. Su último libro se titula “La desobediencia visual. Estética de los movimientos sociales del siglo XXI” (2021). Es profesor desde hace mas de doce años en LLSH (Faculty of Humanities and Social Sciences, Université Savoie Mont Blanc) con docencia en el Master Création Numérique, en Annecy y en Chámbery (Francia) y durante cuatro años colaborador con el programa de doctorado de la ComUE – Communauté Université Grenoble Alpes. También ha ejercido durante 10 años como director de arte publicitario y ha realizado varias exposiciones de arte.

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Published
2022-02-02
How to Cite
Contreras Medina, F. R. (2022). Critical study on the current political destruction of the urban monument . Ge-Conservacion, 21(1), 64-71. https://doi.org/10.37558/gec.v21i1.1047