Retouching and surroundings: tips and tricks for conservation students

  • Francesca Tonini Universidad Urbino y Universidad Bologna
Palabras clave: pintura, medio ambiente, luz, materiales, salud, hábitos, mejores prácticas

Resumen

Desde la publicación de “Teoría de la restauración” por Cesare Brandi en 1963, el tema de la reintegración cromática aún suscita debates teóricos entre las partes interesadas. Centrándose deliberadamente en el contexto práctico en el que tiene lugar la reintegración y transmitiendo la experiencia personal como profesional de conservación y restauración y profesora, aquí hay algunas herramientas útiles para llevar a cabo mejor esta fase de intervención: la creación del espacio de trabajo, la elección de la luz, cuidado de la ropa, implementación de procedimientos para la protección de la salud y seguridad personal y ambiental.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

Francesca Tonini, Universidad Urbino y Universidad Bologna

Francesca Tonini is graduated in Restoration of Easel paintings and Wooden sculpture, and in Conservation of Cultural Heritage with a thesis on baroque wooden sculpture. She is a member of ICOM-cc and of the Working group Sculpture, Polychromy, and Architectural Decorations. She cooperated as Consulting Advisor at the Projecto Retablos - Conservation of Wooden Polychromed Altarpieces with the Getty Conservation Institute in Los Angeles and the Instituto Andaluz del Patrimonio Historico in Seville. She is also a component of the RECH Scientific Committee - Retouching of Cultural Heritage. She has taken part in various international conferences, seminars and workshops as a speaker. As an editor she has written many essays and articles on the study and restoration of wooden sculpture. In 2015 she published the handbook “La scultura lignea. Tecniche e restauro. Manuale per allievi restauratori”. She is currently Adjunct Professor of Restoration at the School of Restoration in Urbino, Ca’ Foscari University in Venice, Alma Mater Studiorum University in Bologna.

Citas

BALDINI, U. (1978). Teoria del restauro e unità di metodologia. Vol. 1. Firenze: Nardini.

BALDINI, U. (1981). Teoria del restauro e unità di metodologia. Vol. 2. Firenze: Nardini.

BRANDI, C. (1977). Teoria del Restauro. Torino: Einaudi.

CASAZZA, O. (1981). Il restauro pittorico nell’unità di metodologia. Firenze: Nardini.

CIATTI, M. (2008). Appunti per un manuale di storia e di teoria del restauro. Dispense per gli studenti, con la collaborazione di Francesca Martusciello. Firenze: Edifir.

GAMBLIN, R. (2020). Introduction to Gamblin Conservation Colors. https://youtu.be/2p_HgtsoR98.

TONINI, F. (2015). Scultura lignea. Tecniche e materiali. Manuale per allievi restauratori. Saonara (PD): Il Prato.

VV.AA. (2004). Lacuna. Riflessioni sulle esperienze dell’Opificio delle Pietre Dure, Atti dei Convegni, Ferrara 7 aprile 2002 e 5 aprile 2003. Firenze: Edifir.

VV.AA. (2014). RECH2 Postprints, 2nd International Meeting on retouching of Cultural Heritage Proceedings. http://rechgroup.pt/postprints.html.

VV.AA. (2014). RECH4 Postprints, 4th International Meeting on retouching of Cultural Heritage Postprints RECH4. Croatia. http://rechgroup.pt/postprints.html

VV.AA. (2015). RECH3 Postprints, 3rd International Meeting on retouching of Cultural Heritage Postprints. http://rechgroup.pt/postprints.html.

Publicado
2020-12-10
Cómo citar
Tonini, F. (2020). Retouching and surroundings: tips and tricks for conservation students. Ge-Conservacion, 18, 216-220. https://doi.org/10.37558/gec.v18i1.824
Sección
Suplemento