La peinture ancienne et ses procédés. Copies, répliques, pastiches Imprimir

la_pintura_antigua.gif(Colloque XV, Bruges, 11-13 septembre 2003)
Series:  Le dessin sous-jacent et la technologie dans la peinture. Colloques, 15
Editor:  Verougstraete H., Couvert J.
Año: 2006
326 p.
ISBN: 978-90-429-1776-7
http://www.porticolibrerias.es

 

INDICE:

R. Billinge: Technical examination of a Virgin and Child by Luis de Morales in the National Gallery (NG1229)
H. Hudson: The materials and technique of two panel paintings attributed to Paolo Ucello: the Oxford Annuciation and the Melbourne Saint George
T.-H. Borchert: The Bruges master of the Legend of Saint Ursula. Investigating workshop practices of anonymous Bruges painters by looking into underdrawing
C. Périer d’Ieteren: La copie des oeuvres de Thierry Bouts
F. Elsig: La posterité de Jheronimus Bosch: le cas de Gielis Panhedel
P. Silva Maroto: Le dessin sous-jacent de deux peintures eyckiennes au Musée du Prado: Le Triomphe de l’Eglise sur la Synagogue, école de van Eyck, et Saint François recevant les stigmates, du Maître d’Hoogstraten
R. Bellucci / C. Frosinini: The replicas after the Venus and Cupid cartoon by Michelangelo
M. C. Galassi: On the legacy of Lorenzo di Credi (1458/59-1537). Replicas and copies (and one pastiche)
E. Buzzegoli/ D. Kunzelman: Re-use of cartoons in paintings by Andrea del Sarto and Pontormo: a study with high resolution digital scanned IRR
A. Gallone / C. Mancuso: Observation sur l’emplir de la couleur mauve dans l’atelier de Giovanni Bellini
E. Martin: Le mode de préparation du support comme critère d’une copie: exemples dans la peinture française du dix septième siècle
D. Wolfthal: Renaissance fingerpainting
E. Ravadu: Apport de la radiographie dans l’étude des originaux, répliques et copies
P. Le Chanu: ‘Tout ce qu’il y a de beau à Rome...’
M. P. J. Martens / N. Peeters: Masters and servants. Workshop assistants in Antwerp artists’ workshops (1453-1579): a statistical approach to workshop size and labour division
M. Leeflang / P. Klein: Dating paintings:the workshop of Joos van Cleve. A dendrochronological and art historical approach
M. Leeflang: The Adoration of the Magi in Naples and Detroit: original and copy?
M. Ainsworth / M. Faries: Jan Gossaert’s Malvagna Triptych: a study of two versions
M. Faries: Jan Van Scorel’s Mary Magdalene: original and copy
M. Wolters: Two Vegetable sellers by Joachim Beuckelaer: a symbiotic relationship
I. Ciulisova: The use of workshop patterns in The seller of fruits and vegetables of the Slovak National Gallery in Bratislava (inv. O249)
L. Jansen: Serial products in the workshop of Pieter Coecke Van Aelst: a working hypothesis
C. Limentani Virdis: Les bizarreries d’une Crucifixion conservée au Musée de Bassano del Grappa
M. Bellavitis: À propos de deux volets et d’un petit panneau du XVIe siècle au Musée de Bassano del Grappa
O. Kotkova: A new investigation of the Venus and Cupid in Vulcan’s Forge by Maerten van Heemskerck (National Gallery, Prague)
C. Currie / B. Ghys: Design transfer in Pieter Brueghel the Younger’s workshop: a step by step reconstruction based on technical examination of his paintings
M. Pietrogiovanna: Le rôle du desin sous-jacent dans deux tableaux flamands conservés au Musée de Vicence: le Portrait d’une jeune homme à l’oeillet et la Madone aux cerises
C. M. Van Daalen: Preparations and materials: methods of compositional transfer
B. Fransen / P. Syfer-D’Olne: Problèmes méthodologiques concernant l’étude des maîtres à nom d’emprunt: l’attribution d’une Viere à l’Enfant des Musées royaux des Beaux-arts de Belgique
S. Urbach: Imagines ad similitudinem. Copies after miraculous images (Gnadenkopien). The Abbenbroek painting: a case study
A. Dubois / P. Syfer-d’Olne: La copie du Polyptique de l’Agneau Mystique par Michel Coxcie. Etude des panneaux conservés aux Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique
A. M. Mesquita e Carmo / P. M. Antunes de Sousa: La Résurrection de Lazare attibuée à Jorge Afonso. Etude du dessin sous-jacent original et non original
C. Oger / D. Allart: La copie chez Lambert Lombard. Procédés et fonctions
I. Lecocq: Un dessin de la Crucifixion attribué à Lambert Lombard et le vitrail de la Crucifixion de la cathédrale Sain-Paul à Liège (1557)
A. Vila / N. Ferrer/ J. F. Garcia: Chemical fingerprints. An approach to colour prints characterisation and discrimination
A. Vertechy: Les laques rouges dans la peinture italienne de la Renaissance.

 

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